Förslaget: 9 100 kronor till arbetslösa som vill studera

Människor måste ges möjlighet att skaffa sig den kompetens som arbetsmarknaden kräver och samtidigt klara sitt uppehälle, menar Aida Hadzialic och Ylva Johansson, (S). För att öka möjligheten för fler att etablera sig på arbetsmarknaden föreslår regeringen ”Studiestartsstödet”, en satsning för att höja utbildningsnivån i Sverige.

Av de som är inskrivna på Arbetsförmedlingen idag i åldern 25-54 år saknar 81 000 personer gymnasieutbildning och 43 000 personer saknar fullständig grundskoleutbildning. Arbetslösheten är hälften så hög bland de som har fullföljt gymnasiet jämfört med de som saknar en gymnasieexamen.

– För att minska arbetslösheten ytterligare och få fler ut i arbete så behövs en förstärkt utbildningslinje, skriver Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister och Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister i SvD Debatt 12 juni.

Förslaget ”Studiestarstödet” är en viktig del av regeringens stora utbildningssatsning Kunskapslyftet, som inleddes 2015. Regeringens mål är att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020.

Kort om Studiestartsstödet

• Studiestartsstödet beräknas omfatta ungefär 15 000 personer i åldern 25–56 år som varit arbetssökande under minst sex månader.
  • Bidraget motsvarar 9 100 kronor per månad i högst 50 veckor med möjlighet till tilläggsbidrag om personen har barn. På så sätt skapas ekonomiska möjligheter för studier för dem som annars inte valt att studera eller etablera sig på arbetsmarknaden.
  • Studiestartsstödet riktas till personer med kort tidigare utbildning och som har stort behov av utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå för att etablera sig på arbetsmarknaden.