Så var utbildningstrenderna för våren 2010

UtbildningsBarometern är en terminsvis återkommande rapport som Studentum ger ut sedan vi startade Studentum år 2001. Genom att redovisa en mängd data från vår söktjänst, vill vi ge en överblick över trender och tendenser inom utbildningsvärlden.

Under hösten ökade Studentum.se med systersajter med antalet besök med hela 46 % jämfört med samma period år 2009. Under våren 2010 har Studentum´s söktjänst haft 2 093 699 besök, vilket är ca 66 400 fler besök jämfört med våren 2009, och i snitt hade Studentum ca 350 000 besök varje månad under perioden jan-juni 2010. Detta innebär att även för våren 2010 har besöksantalet på Studentum ökat med 46 % jämfört med samma period år 2009. Besöksstatistiken mäts via de oberoende statistikverktygen Google Analytics och Webtrends.

Nu när det närmar sig valtider så kan man läsa och höra hur diskussionerna går mellan de olika blocken om satsningar på arbetsmarknaden. De är medvetna om den situation som är idag, där många studenter examineras men sedan har svårt att få jobb direkt efter sina studier. Bland de olika yrkesområden som finns idag kan man se vissa trender för framtidens arbetsmarknad som också avspeglas i studenternas val bland utbildningarna.

I denna rapport har Studentum sett olika trender för de olika utbildningstyper som finns i Sverige, (Universitet/Högskola, KY-utbildningar, YH-utbildningar, Folkhögskola, Distansutbildningar, Yrkesutbildningar, Vuxenutbildningar/Komvux, samt utlandsstudier).

Bland högskoleutbildningar, oavsett om det gäller för grundnivå eller avancerad nivå, så är det högst tryck bland vårdutbildningar. Under kategorin vård, listar Studentum utbildningar inom bland annat läkaryrket, tandvård, veterinäryrket, sjuksköterska etc. Varför vård är på topp bland högskoleutbildningar kan bland annat påverkas av den brist på arbetskraft inom hälso- och sjukvård som spås för framtiden, detta enligt SCB.

-       Vi har sedan tidigare anat att möjligheterna till jobb efter examen är en viktig faktor för blivande studenter vid val av utbildning, säger Linda Essén, Site Manager på Studentum Sverige.

För både KY- och distansutbildningar har utbildningar under kategorin ekonomi legat på topplacering. Ekonomi som ofta ligger bland de mest sökta kategorierna på Studentum har en fortsatt ökad trend, men trots detta så spås det ändå råda en balans på arbetsmarknaden för framtiden, det vill säga det kommer finnas ungefär lika många utbildade ekonomer som det finns arbeten, enligt SACO.

Enligt arbetskraftbarometern som SCB tagit fram så spår man att det för 2010 kommer att finnas ett ökat behov av utbildade studenter inom data och elektronik. Bland de blivande studenter som besökt Studentum ser man en trend för vårens sökningar där det för YH-utbildningar har varit ett högt tryck på data- och IT-utbildningar som också varit det mest sökta alternativet. Även för KY-, högskole- samt distansutbildningar ligger data- och IT-utbildningar i topp tre.

I en studie som Internationella programkontoret gjorde och presenterade i juni 2010 kunde man se att en svensk examen med delar av utbildning genomförd utomlands är allra mest attraktiv bland arbetsgivarna. Undersökningen visade också att arbetsgivarna värdesätter utlandserfarenhet i form av praktik allra mest. För Studentum har detta visats på det ökade trycket bland utlandsstudier såväl på högre nivå som för språkresor. Bland de populäraste länderna hamnar USA som första val för både högre utbildningar som för språkresor. Australien och Storbritannien är två andra länder som är väldigt populära bland studenter som vill studera högre studier utomlands. För de som söker språkresor är Frankrike samt Spanien populärt utöver USA.

-       Vi har märkt att ett ökat tryck av utbildningar utomlands en längre tid nu så jag är inte förvånad över Internationella programkontorets resultat, berättar Linda Essén, Site Manager på Studentum Sverige.

Vill ni läsa hela UtbildningsBarometern kan ni kontakta oss på Studentum.

Presskontakt:

Linda Essén
Site Manager Studentum.se
Direct: +46 (0)8 509 106 59
Mobile: +46 (0)76 238 1103
linda.essen@studentum.se

• folkhögskola
  • yrkesutbildning
  • arbetsmarknad

Studentum är Nordens mest använda söktjänst för eftergymnasiala studier. Studentums mission är att vara världsledande på att marknadsföra utbildningar via webbsöktjänst, genom samarbetspartners, genom besök i gymnasieskolor samt deltagande på studentmässor. I dagsläget finns över 20 000 sökbara utbildningar i Bolagets databas. Studentum startades som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentums vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning. Studentum har funnits sedan år 2001 och har idag ca 95 medarbetare.