Studentum med i kampen mot barnfattigdom

Förra året donerade Educations Media Group med anställda 162 000 kronor till Rädda Barnen och i år är Studentum bidragsgivare till organisationen Giving People som jobbar för att motverka barns utanförskap och fattigdom i Sverige.
Som en central aktör i utbildningsbranschen ser vi det som vår skyldighet att vara med och bidra, säger Studentums kommunikationschef Petra Brohäll.

Giving Peoples vision är att inget barn i Sverige ska leva i utanförskap eller fattigdom och de hjälper årligen en mängd barn och familjer som lever på marginalerna. Att informera om ekonomisk utsatthet i skolor och föreningar är ett mål organisationen har med sin verksamhet och här kommer Studentum in.

- Förutom att ekonomiskt vara med och stödja Giving Peoples viktiga verksamhet vill vi vara med och belysa frågor så som social utsatthet och barns rätt till utbildning, säger Petra Brohäll och fortsätter:

- Varje välfungerande företag har en skyldighet att hjälpa på något sätt. Det här är det sätt vi valt att göra det på.

Donerade 162 000 kronor

Studentum som ingår i koncernen Educations Media Goup – EMG består till stor del av medvetna och engagerade personer som värderar miljö- och välgörenhetsfrågor högt. Detta blev tydligt under 2015 då EMG:s personal och företaget tillsammans samlade ihop 162 000 kronor som donerades till Rädda Barnen, med syfte att hjälpa barnen i krigets Syrien.