Studentums grundare är Supertalanger

För femte året i rad har Veckans Affärer identifierat Sveriges 101 Supertalanger. I år kvalade Studentums grundare in som nummer 13 på listan. Under 2011 hjälpte de 13 miljoner människor att hitta sin utbildning.

Magnus Obel, Fredrik Söderlindh och Marcus Boström var fortfarande studenter när de 2001 startade en söktjänst på nätet, med visionen att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning. Söktjänsten har vuxit och i dag driver trion en världsledande söktjänst för utbildningar. Studentum har i dag verksamhet i sju länder, en omsättning på nära 100 miljoner kronor och en tillväxt på 60 procent per år i snitt de senaste fem åren.

-       Det känns fantastiskt roligt att vi blivit nominerade och vi är naturligtvis mycket smickrade. Vi hoppas att vår historia kan inspirera studenter att våga satsa på sina idéer, säger Studentums VD Fredrik Söderlindh.

Framgångarna har lett till flera utmärkelser och nu senast är det alltså Veckans Affärer som uppmärksammat de unga företagsledarna. Utnämningen grundar sig på en modell som VA har tagit fram tillsammans med Accenture.  Talangerna har rankats i fem kategorier: Kunskap, Prestation, Drivkraft, Trendkänslig, Personligt varumärke.

På samma lista över Supertalanger finner man även en av Studentums medarbetare, Linda Ohlsson, som kammar hem en 81:e plats med motiveringen:

”Oemotståndlig och ostoppbar har hon plöjt väg för framgångsrika affärer och nöjda kunder. Att dessutom gå ned och driva samma prestation på halvtid med bättre resultat... Hon förväntas göra business på världselitnivå inom kort.”

Prisutdelningen kommer att äga rum vid ett seminarium på Berns Salonger onsdag den 25 januari 2012. Mer information om tävlingen finns på: www.va.se/supertalanger

Studentum är Sveriges mest använda söktjänst för eftergymnasiala studier med ca 400 000 användare i månaden. Studentums vision är att hjälpa alla att hitta utbildning. Studentums affärsidé är att hjälpa svenska och utländska universitet, högskolor,KY/YH-anordnarefolkhögskoloryrkesutbildare och andra utbildningsinstitut att finna studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbportal, genom samarbetspartners, genom besök i gymnasieskolor och universitet samt deltagande på studentmässor. I dagsläget finns över 15 000 sökbara utbildningar i vår databas. Studentum har funnits sedan år 2001 och har idag ca 90 medarbetare.