Tillväxtbolaget Studentum satsar på sina anställda i EU-projekt

Studentum, tillsammans med sex andra svenska företag, ska i samarbete med Europeiska Socialfonden (ESF), driva ett 2,5 år långt projekt för att utveckla unga medarbetares kompetens.  Mer specifikt kommer Studentum, gemensamt med de andra sex företagen samt individuellt, att satsa på ökad utbildning.

Studentum är Nordens mest använda söktjänst för eftergymnasiala studier, och är idag verksamma i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Nederländerna. Studentum har även en global sajt, Educations.com. Visionen är att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning. Studentum har idag ca 95 medarbetare, varav majoriteten sitter på huvudkontoret i Stockholm. Med Studentums deltagande i detta projekt kommer man inom bolaget att kunna öka kompetensen med utbildningar.

- Då vi som bolag är ledande inom utbildningsmarknadsföring, har vi kompetensen att utveckla ett verktyg där vi enkelt kan få en överblick kring vilka utbildningsaktörer som finns på marknaden, säger Markus Rydmell, HR-ansvarig för Studentum Group.

- Detta är bra utifrån projektets perspektiv när det kommer till upphandling av kompetenshöjande utbildningar till projektet och oss som aktör tillsammans med resten av företagen.

Projektet är uppdelat i olika faser där första halvåret 2011 kallas ”mobiliseringsfasen”. I denna fas kommer man i Representantgruppen utifrån bland annat en enkätundersökning som gjorts inom varje deltagande bolag att bestämma vad som ska göras under de kommande två åren. Själva genomförandet som är den andra fasen, startar i augusti 2011, och löper fram till och med sommaren 2013.

-Vi tror att detta projekt kommer skapa många positiva förändringar, både för företagen som deltar, för branschen i helhet men framför allt för de befintliga och framtida medarbetarna. Målet för oss är att tillsammans med medarbetarna skapa miljöer som motiverar, utvecklar och får människor att ta ansvar, säger Wendela Öberg, projektledare på Bisfront som är ägare av projektet.

Satsningen i projektet ”Callcenterkompetens – Generation Y” förväntas leda till följande effekter:

• Att genom kompetensutveckling och utbildning få medarbetarna att bli mer flexibla och därmed klara arbetslivets omställningar bättre.

• Att bolagen blir ännu bättre på att få medarbetarna att nå sin fulla potential, genom ökade satsningar på långsiktig ledarskaps- och kompetensutveckling.

• Att nya värderingar och attityder uppmärksammas och medvetandegörs. Det ska också finnas utrymmer att förändra cementerade uppfattningar.

• Att projektets deltagare fortsätter karriären med ett ökat självförtroende och genom ökade kunskaper och erfarenheter bidra till positiv förändring hos framtida arbetsgivare, oavsett bransch.

• Att resultatet sprids och att projektet tas an av andra företag i olika branscher.

• kompetensutveckling

Studentum är Nordens mest använda söktjänst för eftergymnasiala studier. Studentums mission är att vara världsledande på att marknadsföra utbildningar via webbsöktjänst, genom samarbetspartners, genom besök i gymnasieskolor samt deltagande på studentmässor. I dagsläget finns över 45 000 sökbara utbildningar i Bolagets databas. Studentum startades som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentums vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning. Studentum har funnits sedan år 2001 och har idag ca 95 medarbetare.