YH-mässa ska hjälpa svenskar välja utbildning som leder till jobb

Intresset för Yrkeshögskoleutbildningar fortsätter att öka, enligt Studentums årliga medlemsundersökning. Hela 89 % anser också att det är viktigt att utbildningen har god samverkan med arbetslivet. En yrkeshögskoleutbildning utgörs till stor del av Lärande i Arbete och kan innebära en snabbare väg in på arbetsmarknaden.
– Hela 9 av 10 får jobb efter en YH-utbildning. Det är betydligt fler än inom någon annan utbildningsform, säger Gustav Kullander, Informationschef på Studentum Sverige AB.

Studentum.se är en söktjänst för eftergymnasial utbildning på webben. För andra året i rad har Studentum Sverige AB gått samman med YhSL (Yrkeshögskoleanordnare i Stockholms län) samt YHIS (Yrkeshögskoleanordnare i Skåne) för att anordna YH-mässan - den enda utbildningsmässan enbart för yrkeshögskolor i Stockholm och Malmö. Syftet med mässan är att informera svenskar om de möjligheter som finns inom yrkeshögskolan.
– YH-utbildningarna har en viktig funktion idag eftersom de fyller ett hål på arbetsmarknaden. Vi jobbar för att fler ska få upp ögonen för detta, bland annat genom satsningen på yrkeshögskolemässan, säger Kullander.

God samverkan med arbetslivet viktigt för 89 %
Intresset för yrkeshögskoleutbildningar har ökat under de senaste tre åren enligt Studentums årliga medlemsundersökning. Undersökningen visar också att hela 89 % anser det viktigt eller till och med avgörande att utbildningen har god samverkan med arbetslivet. Yrkeshögskoleutbildningar bedrivs i nära samarbete med arbetslivet och är skräddarsydda efter den kompetens som arbetsmarknaden efterfrågar. De allra flesta yrkeshögskoleutbildningar varvar också teori med praktik, så kallad LIA (Lärande i Arbete), vilket ger studenten en chans att skaffa sig värdefulla kontakter i arbetslivet, och en god möjlighet att snabbt komma ut i arbetslivet efter examen.

YH-mässan går av stapeln torsdag 19 mars i Stockholm och tisdag 24 mars i Malmö och mellan 36 och 38 utställare kommer att vara på plats. Dessutom arrangeras seminarium och paneldiskussioner vars syfte är att informera om Yrkeshögskolan.

Datum: 19 mars
Tid: 10-18.30