Studieförbunden kommenterar budgetpropositionen 2019

Studieförbunden kommenterar övergångsregeringen budgetpropositionen för 2019 med inriktning mot 2020 och 2021.

- Det är beklagligt att övergångsregeringen väljer att inte räkna upp anslagen till folkbildningen, samtidigt som anslagen räknas upp inom andra områden. Antalet deltagare i studieförbundens verksamheter ökar. Att anslagen inte uppräknas årligen innebär i praktiken en urholkning av studieförbundens möjligheter att bedriva en bred verksamhet med olika grupper av deltagare i alla delar av landet, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Utgångspunkten för förslagen i propositionen är den budget som riksdagen har beslutat för 2018 efter förslag i budgetpropositionen för 2018. De justeringar som har gjorts är i huvudsak pris- och löneomräkningar och ändringar i anslag som avser regelstyrda transfereringssystem.I budgeten görs dock ingen uppräkning av anslagen till folkbildningen.

Se hela Studieförbundens sammanfattning av budgetpropositionen i bifogad fil.

• studieförbundens bransch- och intresseorganisation
  • vuxenbildning
  • budgetproposition