Folkbildningsförbundets kampanj nominerad till Columbi ägg

Folkbildningsförbundets annonskampanj ”Så typiskt svenskt” har blivit nominerad till reklamtävlingen Columbi Ägg, som årligen utser bästa reklamkampanj riktad till offentlig sektor. Kampanjen är en av 13 nominerade bidrag till tävlingen bland 100 kvalificerade år 2010.

- Annonskampanjen ”Så typiskt svenskt” betonar studieförbundens värdegrund om alla människors lika värde. Det känns jättekul att den uppmärksammas, säger Maicen Ekman, generalsekreterare Folkbildningsförbundet – studieförbundens intresseorganisation.

Columbi Ägg belönar reklam riktad till beslutsfattare inom offentlig sektor. Tidningen Dagens Samhälle är värd för tävlingen sedan 1993. Vinnaren av kampanjen kommer att presenteras fredagen den 25 mars på Van der Nootska Palatset i Stockholm.

Kampanjen ”Så typiskt svenskt” publicerades under vår och försommar 2010 och var upptakten till studieförbundens upprop för mångfald, ”Typiskt svenskt”. Bilderna i Folkbildningsförbundets annonser är tagna av sex studenter från Fotoskolan STHLM som drivs av Folkuniversitetet. Motiven är porträtt av människor som möts i folkbildningen.

-   Hos studieförbunden träffas människor för att umgås och studera. Jag är övertygad om att möten och kunskap är det bästa vaccinet mot främlingsfientlighet, kommenterar Maicen Ekman.

För mer information kontakta:
Generalsekreterare Maicen Ekman, telefon 070-978 09 28

Folkbildningsförbundet är studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.