Studieförbunden: Vi gjorde Världens största musikfestival

Världens största musikfestival genomfördes 5-11 oktober i Sverige. Bakom festivalen står landets samlade studieförbund. Med musik i alla genrer på fler än 300 scener under en vecka i alla landets regioner deltog tusentals människor både på och bakom scenerna.

"Det har varit fantastiskt att få uppleva både den lilla spelningen, med nära släktingar i publiken, och fullsatta salar med stora körer på scen. Studieförbunden skapar många olika typer av speltillfällen med en bredd som sträcker sig från de som tar sina första prövande steg, till akter som är på väg mot sitt stora genombrott" säger Folkbildningsförbundets generalsekreterare David Samuelsson.

Världens största musikfestival hade en stor geografisk spridning med program från Överkalix i norr till Smygehuk i söder, från Dalsland i väster till Gotland i öster.

"Vi slog rekord. Vi har ännu inte hunnit summera alla siffror men vi kan redan nu slå fast att vi med råge klarat av att bli världens största musikfestival" säger David Samuelsson.

Världens största musikfestival hade över 300 scener under en vecka i hela landet. Det är betydligt fler än Summerfest i Milwaukee, Wisconsin, som enligt Guinness World Records är världens största musikfestival med 800 akter på elva scener, eller den stora South by South West i Austin, Texas, med 107 scener.

Några exempel på framföranden under Världens största musikfestival var Mångkulturell körfest, hip hop-bussen Coast to coast, rock på Ungdomsgården Ulven, allsång på flera äldreboenden samt separatistiska spelningar på Debaser Strand.

"Jag vill säga tack till alla ideella krafter, publiken, kommuner, anställda hos studieförbunden och andra eldsjälar som valde att satsa på Världens största musikfestival. Resultatet blev verkligen kraftfullt och inspirerande!" kommenterar David Samuelsson.

För mer information kontakta
David Samuelsson, generalsekreterare, 070-543 27 39 och david@studieforbunden.se
Anna Morin, kommunikationsansvarig, 070-251 91 46 och anna@studieforbunden.se

Läs också Publikrekord – Studieförbundens musikrapport 2015, där finns bland annat regional statistik för musikverksamheten: http://studieforbunden.se/publikrekord/

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens bransch- och intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd Studieförbund, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.