​Sveriges studieförbund gör Världens största musikfestival

Mellan den 5-11 oktober arrangeras Världens största musikfestival på fler än 300 scener. Bakom festivalen står landets samlade studieförbund som tillsammans kommer att ljudlägga Sverige. En unik musiksatsning – från Malmberget till Malmö.

Varje år deltar 146 000 personer i musikcirklar och det arrangeras 127 000 konserter – allt i regi av landets tio studieförbund. Genom Världens största musikfestival vill studieförbunden tillsammans lyfta fram folkbildningens betydelse för det levande och inkluderande kulturliv som Sverige gjort sig känt för, inte minst som grund för det svenska musikundret. Syftet är också att synliggöra den lokala kraft för utveckling och livskvalitet som det ideella engagemanget skapar genom förbundens verksamhet.

– Varje dag, från tidig morgon till sen kväll ägnar sig människor åt musik i studieförbunden. De träffas, lär av varandra, utvecklas och håller det lokala kulturlivet levande runt om i hela Sverige. Världens största musikfestival är ett tydligt bevis på bredden, engagemanget och omfattningen på musiken i studieförbunden, säger David Samuelsson, generalsekreterare på Folkbildningsförbundet som är de tio studieförbundens intresseorganisation.

Världens största musikfestival pågår mellan den 5-11 oktober och har hela Sverige som sitt festivalområde. Studieförbundens breda samarbeten med föreningslivet och andra aktörer gör dem till en lokal motor för musik, vilket kommer att visa sig på den mångfald av genrer som kommer att presenteras på festivalens fler än 300 scener.

Tillsammans slår de världsrekord
Bakom festivalen står Sveriges tio studieförbund: ABF, Bilda, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens, Medborgarskolan, NBV, Sensus Studiefrämjandet, Studieförbundet vuxenskolan.

Festivalen i korthet
När: 5-11/10 2015
Var: i hela Sverige, i de flesta av landets kommuner
Läs mer: http://www.varldensstorstamusikfestival.se/