Hälsokörkort mot Onödig Ohälsa

Personer med funktionsnedsättningar drabbas 10 gånger mer än andra av ohälsa visar Folkhälsoinstitutets rapport ”Onödig ohälsa”. Avgörande är livssituationen. Studieförbundet Vuxenskolan har tillsammans med FUB (Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning) tagit fram ett Hälsokörkort. Målet är att öka hälsomedvetandet och förbättra levnadsvanor på ett lustfyllt sätt utan krav och tillrättavisanden.

-          Att denna grupp drabbas så hårt har bl a sin förklaring i ett utanförskap som tar sig uttryck i ensamhet, brist på delaktighet och påverkan. Det är ett fattigdomsbevis att vi i ett modernt samhälle tillåter detta. Funktionsnedsatta har samma rätt som alla andra till ett gott liv, säger Anders Gradin förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

Hälsokörkortet innebär att man med hjälp av studiecirkeln aktivt arbetar med att förändra kosthållning, hitta sätt att börja röra på sig och öka den allmänna aktivitetsgraden hos den enskilde.

-          Forskning visar hur avgörande en aktiv fritid, där man har roligt och känner sig uppskattad, är för en god hälsa. Målsättningen är att alla gruppbostäder i landet skall ta del av Hälsokörkortet och att även personalen inkluderas, säger Eva Ekengren, ansvarig för kampanjen på SVs förbundskansli.

-          Medborgare som bor i kommuner som medvetet inte väljer att satsa på folkbildning riskerar att i dubbel bemärkelse hamna utanför. Tillgänglighet samt rätten att få ta del av insatser, exempelvis Hälsokörkortet, för att motverka onödig ohälsa måste få vara en självklarhet också för grupper med funktionsnedsättningar, konstaterar Anders Gradin.

Du kan läsa mer på www.sv.se/jonkopinglan

För ytterligare kontakt

Anders Gradin, förbundschef SV, 0708 – 55 30 70