Anders Kompass besöker Uppsala i föreläsningsserien LIKA OLIKA i höst

I höst ges för fjärde året i rad föreläsningsserien ”LIKA OLIKA – Alla på samma ort”, i år med föreläsarna Brian Palmer, Anders Kompass och Sandra Eriksson. Föreläsningarna tar upp olika synvinklar på identitet, mångkultur och mänskliga rättigheter. Den röda tråden är modet att stå upp för sin övertygelse.

”Lika Olika” är ett samarrangemang mellan Uppsala Kristna Råd, Förbundet kristen humanism, studieförbunden Bilda och Sensus samt Bibliotek Uppsala. Alla föreläsningar har fri entré och sker i Mallas sal, Stadsbiblioteket.

- Under åren har vi haft flera högklassiga föreläsare och även den här hösten har vi skapat ett program som förhoppningsvis ska vara en god hjälp för den som vill förstå vår samtid, säger Gunnel Borgegård, tidigare ordförande i Uppsala Kristna Råd samt initiativtagare till ”Lika Olika”.

Hösten program:

Mån 10 oktober kl 18.00

Mod som förändrar världen

Brian Palmer tillämpar visdom från heroiska liv (som Malala Yousafzai och Edward Snowden) på vardagliga frågor. Vad kan våra modigaste samtida lära oss?

Mån 17 oktober kl 18.00
När blir det ett brott att tiga?

Anders Kompass, som hoppade av sin FN-tjänst och tillträder en tjänst på UD i september, talar om att våga se och tala sanning.

Mån 24 oktober kl 18.00
Vem är människorättsförsvarare?

Sandra Eriksson, från Kristna Fredsrörelsen, talar om att stå upp för mänskliga rättigheter i närområdet och globalt.

Vid frågor, kontakta diakon Maria Schönning, tel 018-150 07 70, maria.schonning@svenskakyrkan.se

• brian palmer
  • anders kompass