Den första inter-ortodoxa julkonserten i Jönköping

Varmt välkomna till en alldeles unik inter-ortodox julkonsert som äger rum lördagen den 3 december kl 17.00 i Kristine Kyrka. I samband med att flera nya ortodoxa församlingar har vuxit fram de senaste åren arrangerar Studieförbundet Bilda för första gången en julkonsert med de ortodoxa och orientaliska kyrkorna i Jönköping.

- Det blir första gången som alla ortodoxa kyrkor uppträder tillsammans och som allmänheten kan ta del av kyrkornas kyrkomusik på detta sätt, säger Helena Cankalp, konsulent för ortodox bildning och kultur på Studieförbundet Bilda.

Konserten är öppen för alla, och alla uppträdanden framförs av ortodoxa och orientaliska körer som finns i Jönköpings län. Åttakörer från olika kyrkotraditioner kommer att bjuda på sin tusenåriga kyrkomusik, och sjunga julhymner på sitt kyrkospråk

- Det känns så roligt och viktigt att kunna få bjuda allmänheten på den här upplevelsen så att fler kan få ta del av kyrkornas rika tradition och kultur, fortsätter Helena.

De kyrkor och körer som kommer att uppträda är Eritreansk-ortodoxa kyrkan,Grekisk-ortodoxa kyrkan av Antiokia, Grekisk-ortodoxa kyrkan av Konstantinopel, Rumänsk-ortodoxa kyrkan, Serbisk-ortodoxa kyrkan, S:t Abraham syrisk-ortodoxa kyrka, S:t Dimets syrisk-ortodoxa kyrka och St:a Maria Österns Assyriska kyrka.

Ytterligare upplysningar
lämnas av Helena Cankalp, Studieförbundet Bilda, tel 036-34 21 19 (samma nr till mobil) eller helena.cankalp@bilda.nu