​Diasert med Louise Hoffsten

Det är med stor glädje Studieförbundet Bilda Sydöst bjuder in till ett en Diasert med Louise Hoffsten i samband med regionstämman 14 april i Vetlanda.

En Diasert är en kombination av samtal och konsert där publiken kommer att få en unik chans till ett nära möte med en mycket folkkär artist. Publiken kan förvänta sig ett spännande samtal om livet, musiken, framgångar, motgångar och om att växa upp i Linköping med drömmar om att erövra världen!

Samtalspartner under diaserten är Anders Landelius (också bördig från Linköping). Anders jobbar som kulturkonsulent i Bilda Sydöst men är också artist sedan 30 år tillbaka med internationella framgångar och en mängd skivor bakom sig. Anders har också ett förflutet som musikskribent, föreläsare och debuterade som författare 2010 med romanen Enkel Resa.

Linköpingsbördiga Louise Hoffsten tillhör en liten exklusiv skara svenska artister som knappast behöver någon presentation. I över 30 så har hon sjungit sig in i den svenska folksjälen men också nått framgång utanför Sveriges gränser.

Det stora svenska genombrottet kom 1993 med skivan Rhythm & Blonde som belönades med en Grammis och gav Louise en stor och trogen publik. Med bluesen ständigt närvarande så har hon sedan dess med fortsatt framgång turnerat och gett ut skivor.

När Louise, för över 20 år sedan, diagnostiserades med MS så valde hon att öppet berätta om sin sjukdom och också skriva en bok med den passande titeln Blues om tiden kring när sjukdomen debuterade.

Louise har belönats med några av de finaste priser en svensk artist kan få (Cornelis-stipendiet, Povel Ramels Karamelodiktstipendiet och många fler) och är sedan 2005 Hedersdoktor vid Linköpings Universitet.

Plats: Vetlanda Missionskyrka, Missionsgatan 6
Tid: 14.00