En historisk minnesdag på Rysskyrkogården på Visingsö med Viktor Tatarintsev; Rysslands Ambassadör i Sverige.

Den ideella kultur- och vänskapsföreningen Druzhba Småland, rysk-ortodoxa församlingen i Jönköping och Studieförbundet Bilda, arrangerar ett offentligt kulturellt event i en anda av svensk-rysk vänskap.

Med hjälp av svenska och ryska forskare har en unik namnlista på 135 ryska krigsfångar, som begravdes på Rysskyrkogården på Visingsö åren 1715–1718, hittats. Av den anledningen inbjuder arrangörerna till en officiell minnesceremoni på Rysskyrkogården på Visingsö lördag 27 maj 2017 kl. 11.00 – 15.30.

Under dagen kommer bland annat Viktor Tatarintsev, Rysslands ambassadör i Sverige och kommunpolitikern Johnny Lilja hålla tal. Professor i rysk historia från S:t Petersburg, Sergei Kozlov kommer att berätta mer om detta historiska minne, samt Håkan Jorikson historiker och museichef i Grenna museeum som kommer berätta om upptäckterna.

Det kommer också bjudas på klassisk musik av Igor Viktorovitch och Nadezhda Izotova.

För mer information kontakta Helena Cankalp, konsulent Studieförbundet Bilda 036-34 21 19 Helena.cankalp@bilda.nu eller Ilia.belov75@gmail.com

• Religion, tro

• Jönköping