Kultur på gatan i Sandviken

Vi fyller gatorna med ungdomar som visar upp cirkus, musik, dans, teater, trolleri och annat härligt under sommaren!

Under sommaren erbjuder Studieförbundet Bilda tillsammans med Sandvikens kommun och Kulturskola tio ungdomar att sommarjobba med kultur på gatorna i Sandviken, under veckorna 27-29. Dessa kultursommarjobbare är fördelade i en konstgrupp och två musikgrupper och de bjuder bland annat på underhållning i form av sång och musik, audiovisuell konst, traditionell och digital teckningskonst på offentliga platser.

Alla uppträdanden är planerade enligt ett schema som sprids i form av en flyer på stan av Sandvikens kommuns sommarvärdar. Kultur på gatan har en Facebooksida där spelprogrammet finns och det även publiceras bilder och filmer under sommaren, berättar Emil Westberg, projektledare för Kultur på gatan från Studieförbundet Bilda.

– Ungdomarna som jobbar i projektet nätverkar med varandra i en sluten Facebookgrupp. Där skapar de nya kontakter och utbyter tips tillsammans med nya och gamla vänner som också älskar att framträda på olika sätt.

Så började Kultur på gatan

Sommaren 2016 arrangerades projektet Kultur på gatan i Bollnäs för första gången. Bollnäs kulturskola och kulturenhet och Studieförbundet Bilda erbjöd då drömsommarjobb till ungdomar som bodde i Bollnäs kommun.

Mer än 60 unga sökte och kallades till en riktig audition. Till sist rekryterades 31 unga musiker, dansare, skådespelare och cirkusartister, alla mellan 13-21 år. Ungdomarna blev senare indelade i nio grupper som fick skräddarsydda uppdrag och genomförde inte mindre än 139 offentliga framträdanden under juni, juli och augusti på Bollnäs gator och torg under sommaren 2016.

– Artisterna visade prov på ett stort mått av eget ansvar, kamratskap och förbluffande konstnärlig skicklighet.

Kulturprojektet växer sig större

Projektet har nu växt i samarbete med fler kommuner som vill engagera sig i unga och Kultur på gatan finns under sommaren 2017 i Bollnäs, Järvsö, Sandviken och Timrå.

– Det som känns så fint med Kultur på gatan är att kunna erbjuda unga kulturarbetare en första kontakt med yrkeslivet. Att se, lyfta och stärka dem i sin självbild och få dem att växa som människor, och komma till insikt om att man faktiskt kan jobba med det här!, säger Emil Westberg.

Studieförbundet Bilda har redan nu planer för att utvidga kulturprojektet ytterligare inför sommaren 2018 tillsammans med ännu fler kommuner.

Läs mer: www.bilda.nu/kulturpagatan
Facebook: Kultur på gatan

Kontaktpersoner:

Emil Westberg
Projektledare Kultur på gatan, Studieförbundet Bilda
emil.westberg@bilda.nu

Kalle Bergdahl
Verksamhetsutvecklare
Kulturskolan, Sandvikens Kommun
070-939 08 04 / 026-24 20 75
karl.bergdahl@edu.sandviken.se

Kommunikatör Studieförbundet Bilda Mitt
ulrika.vedholm@bilda.nu
Tel direkt: 0270-628 04

Gilla Kultur på gatan på Facebook!

• personlig utveckling

• Sandviken