Kulturkompis Linköping - Make Friends Through Culture

I Studieförbundet Bildas projekt Kulturkompis – Make Friends Through Culture får asylsökande/nyanlända och etablerade svenskar möjlighet att mötas och gå på kulturevent tillsammans, kostnadsfritt. Gamla Linköping, Östergötlands teater och Passagen är några av de kulturscener som erbjuder fribiljetter till vårens arrangemang.

-Det är så kul att det här integrationsprojektet startas i Linköping nu som har ett så rikt kulturliv. Alla kulturaktörer som vi har varit i kontakt med har gått in i det här med ett stort hjärta. Folk bryr sig! Att som kulturkompis få träffa nya människor, uppleva kultur ihop och samtala om det känns fantastiskt att kunna erbjuda och dessutom är det ju gratis säger Johan Rapp, kulturkonsulent på Studieförbundet Bilda Sydöst.

- På onsdag kväll (25/1) från kl 18.00 på Babettes Kafferi finns vi på plats för att berätta mer om Kulturkompis och bjuder på bra livemusik, fortsätter Johan.

Via Kulturkompis matchas två etablerade svenskar och två asylsökande/nyanlända ihop i en grupp som går på tre olika kulturaktiviteter. Man kan antingen anmäla sig och bli tilldelad gruppkompisar eller själv skapa en grupp. Efter kultureventet ses gruppen och har ett ”Eftersnack på svenska” där deltagarna pratar om upplevelsen utifrån de tre frågorna: Vad såg/hörde ni? Vad tyckte ni? Har ni sett något liknande förut?

Marcus Lind är en som redan nu anmält sig till Kulturkompis
- Jag vill bli kulturkompis för att lära känna nya människor. Att man dessutom får gå på konserter ihop gör det hela ännu mer givande.

Kulturkompis finns idag i Stockholm, Uppsala, Umeå, Karlstad, Gotland, Växjö, Skåne och nu startar vi i Linköping. Projektet är en del av Studieförbundet Bildas arbete med nyanlända/asylsökande där uppdraget är att bidra till meningsfulla aktiviteter som stärker kunskapen i svenska, det svenska samhället och främjar deltagandet i samhällslivet.

Kulturaktörer som hittills är en del av Kulturkompis i Linköping:
Linköpings kommun, Gamla Linköping, Östergötlands museum, Passagen, Visit Linköping, Palatset, Karil och Ung Scen Öst.

Läs mer på www.kulturkompis.nu (vi kommer fylla på hemsidan www.kulturkompis.nu med mer specifik info om Linköping.)

Johan Rapp, kulturkonsulent, johan.rapp@bilda.nu 013-31 28 31
Maria Lundgren, konsulent,013-473 36 03 maria.lundgren@bilda.nu