Ordföranden som vill köpa en folkhögskola

• -Jag vill köpa en folkhögskola, alla de människor som möts i Bildas 900 000 studietimmar och 36 000 kulturmöten ska märka att Bilda är någonting verkligt och någonting tydligt. Då behövs en plats, ett rum och en frizon där mycket händer, sa Per-Inge Lidén, kommunalråd i Karlstad kommun då han återvaldes till styrelseordförande på studieförbundet Bildas förbundsstämma i Stockholm 27 maj.

Vid stämman antogs bland annat Bildas nya strategidokument Möten över gränser med tydlig riktning framåt för studieförbundets verksamhet med bland annat studiecirklar, kurser och kulturprogram. Det senaste året har Bilda stärkt verksamheten med nyanlända och asylsökande, bland annat med kulturprojeken Kulturkompis, Film med ensamkommande flyktingbarn och Visstugor.

• -Nu ska vi ta vara på den spiritualitet som finns inom Bilda, vi är större än vi anar med det djup och de traditioner som finns. Vi vill arbeta med kultur - film och musik vill vi satsa särskilt på. Vi vill jobba med vad hälsa är i ett brett perspektiv, vi vill vara med och utveckla ledaruppdrag i samhället inför framtiden.
  • -Och Bildas studiecenter i Jerusalem är en viktig mötesplats för att studera konflikter, andlighet, försoning och kultur, säger Per-Inge Lidén.