Schysst jul - en annorlunda julmarknad i Uppsala

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 09:33 CET

Vet du hur dina julklappar producerats? Det var en av de frågor som mynnade ut i julmarknaden Schysst Jul – en marknad med julklappar som producerats med respekt för mänskliga rättigheter och miljö. I år har ett antal av Uppsalas ideella organisationer bestämt sig för att återigen skapa ett alternativ till den traditionella julhandeln. Lördagen den 14 december anordnas marknaden för femte året i rad.

- Rättvis handel är ett enkelt sätt att påverka och göra skillnader för människor i andra delar av världen. Vi vill fira jul utan att kränka mänskliga rättigheter och utnyttja andra människor, och därför ordnar vi den här julmarknaden, säger Åsa Tingström, samordnare för julmarknaden.

Förutom att handla julklappar kommer besökarna på marknaden att kunna fika och underhållas av blandade lokala förmågor. I år finns även chokladhjul, fiskdamm och klädbyte.

- Vi vill skapa ett alternativ som både upplyser, skapar glädje och eftertanke, berättar Hannah Matkala Nylander från Röda Korsets Ungdomsförbund, en av arrangörerna till årets marknad.

Idén om Schysst Jul kommer ursprungligen från Stockholm där marknaden redan funnits ett antal år. Medarrangörer i Uppsala i år är Röda Korsets Ungdomsförbund, Uppsala Missionskyrka, Studieförbundet Bilda och Fair Trade Shop Globalen.

Schysst Jul – julklappar tillverkade med respekt för mänskliga rättigheter
14 december kl.11-17 Missionskyrkans lokaler, S:t Olofsgatan 40 i Uppsala
Program och medverkande kommer löpande uppdateras på: www.uppsala.fairtradeshop.se

Kontakt