Snälla julklappar på rättvis julmarknad

På Schysst Jul i Uppsala kan du handla julklappar som är producerade med respekt för både miljö och mänskliga rättigheter. Det blir luciatåg, musik och seminarier om rättvis handel och schysst resande den 12 december klockan 11-17 i Missionskyrkan i Uppsala.

- Det är ett bra tillfälle att sprida förståelse och engagemang för rättvis handel och mänskliga rättigheter. Vi som konsumenter kan vara med och påverka, säger Charlotte Backlund, konsulent på studieförbundet Bilda i Uppsala.

Vad skiljer Schysst jul mot andra julmarknader?

- Man ska få möjlighet att köpa saker som producerats med hänsyn till mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Det är den sjunde gången som Bilda är med och arrangerar Schysst Jul i Uppsala.

27 utställare finns på plats:

Africa Now, Bilda, Diakoniaaktivisterna, Earth N More, Ecolive, Emosa AB, Fair Monkey, FIAN Sverige, Framtidsjorden, Föreningen för SUS kvinnoprojekt i Bangladesh, Gambiagrupperna, Globalen, Individuell Människohjälp, Intact EQ, Missionskyrkan, Naturskyddsföreningen Uppsala, Kids Future, Kvinna till kvinna, Diakoniaaktivisterna, Palestinagrupperna i Sverige, Pekoe AB, Rudbeckia kollektivhusförening, Röda Korsets Ungdomsförbund, Schysst Resande, Ting by Ling, Uppsala Afrikagrupp, Vänskapsförbundet Sverige-Nicaragua

11.30 Uppsalas Lucia med tärnor, Kyrksalen

12.30 Betydelsen av Fairtrade - i teori och praktik – inspiration från resa till Ghana. Seminarium med Caroline Lundgren, Röda korsets folkhögskola/Fair Trade-kurs, Linnéstugan, 1 trappa

13.30 Hållbart resande anno 2015 – hur är livet för arbetare på svenska turistdestinationer? Seminarium med Linda Nordby, Schyst resande, Linnéstugan, 1 trappa

Om seminariet Hållbart resande anno 2015
Du gillar att resa – och vill samtidigt värna om miljön. Dessutom vill du att personalen på hotellet ska ha schysta arbetsvillkor och att ditt besök gör gott. Hur gör man för att resa mer hållbart? Och hur ser situationen ut för migrantarbetare på hotell i till exempel Thailand? Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan sju organisationer som lyfter frågor om hållbar turism, genom informationsmaterial, utbildningar, seminarium och rapporter. Vi utbildar ambassadörer som är ute och föreläser på skolor, företag och organisationer.

#schysstjul

• Uppsala