Navyz från Örebro tog hem Danskarusellen 2017! Foto: Erik Hansen

Livekarusellen & Danskarusellen - riksfestivalen 2017 avgjord

I helgen avgjordes riksfestivalen i Livekarusellen och Danskarusellen i Karlstad. Inte mindre än sjutton dansakter och elva musikakter från hela landet deltog.

Vinnare i Livekarusellen blev årets yngsta deltagare, Three Dead Fingers från Västerås som alla är mellan 12-13 år.

- Juryn var faktiskt väldigt eniga, säger jurymedlemmen Manuela de Gouveia, som själv spelar bas i bandet Pascal och var motivering löd: - Three Dead Fingers är fyra energiknippen från Västerås som verkligen kan skriva och kan framföra hårda och svängiga låtar!

Medlemmarna i Three Dead Fingers är:

Oliwer Bergman - elgitarr & sång
Alexander Lindgren - trummor
Kryddiga basisten (Gustav Jakobsson) - elbas & körsång
Isak "Fiskis" Strandberg - elgitarr & körsång

Se och hör vår vinnarintervju med Three Dead Fingers här

Bandet fick till och med två priser eftersom utnämningen Årets instrumentalist gick till basisten Gustav Jakobsson med motiveringen: "- Sättet han hanterar sin bas på är inget annat än mästerligt!".

Nu väntar festivalspelningar och annat kul för bandet inom ramen för Studiefrämjandets musikverkamhet runt om i landet, bland annat en Nemis - New Music In Sweden-spelning på Putte i Parken i Karlstad.

Priset för Årets scenpersonlighet gick till Aimée Lindekrantz Hansén (sång & elgitarr) i indierockbandet Hedda Hatar från Lund. Juryn motiverade: "För grym scennärvaro och grym attityd, hon drar med sig hela publiken, och lämnar ingen oberörd!"

Dessutom delades två wildcards ut i Livekarusellen. Det första var Seasidefestivalen i Falun som genom sändebudet Alfred Kihlberg valde ut reggaebandet Lili & the Ugly Souls från Stockholm för en spelning på festivalen den 9:e juni.

Det andra gällde festivalen INmusic Festival i Zagreb som Studiefrämjandet samarbetar med sedan tre år tillbaka. Festivalens ledning följde finalen via länk och valde ut Östersundsbandet Running Cooper för en spelning på festivalens stora scen, där de får sällskap av bland andra Kings of Leon och Arcade Fire.

Juryn i Livekarusellen bestod av Jonathan Strandlund, Frida Rosén, Charlotte Öqvist, Manuela de Gouveia och Frida Jacobsen.

Vinnare i Danskarusellen blev Navyz från Örebro och juryns motivering löd: - För att ni levererar med kraft, uttryck, explosivitet och sensibilitet. Ni bjöd på en show fylld med attityd och hjärta. You brought the african vibe!

Medlemmarna i Navyz är:

Naomi Nzau
Gabriella Kodia
Megan D'Mello
Cheryl Ingabire
Sarah Nzau
Sisi Csorbova
Elisa Muduga
Amanda Eyob-Isaac (ej med i Karlstad)
Mikaela Csorbova (ej med i Karlstad)

Se och hör vår vinnarintervju med Navyz här

Specialpriset för Årets scenpersonlighet gick till Nya Smith från Talawa Crew (Tyresö). Juryns motivering löd: - För ett rått, och starkt uttryck som gjort ett kraftfull intryck,redan innan hon skadat sig!

Priset för Årets koreografi motiverades med orden: - För en komplex komposition som bjuder in publiken på en resa där det finns utrymme att göra sin egen tolkning. Priset gick till Stagedancers från Halmstad.

Juryn i Danskarusellen bestod av Emelie Empo Edlund, Pontus Linder, Anita Basha, Elin Sandelin och Viktoria Eriksson.