Riksfestivalen för Livekarusellen och Danskarusellen 2019 är avgjord

Studiefrämjandets rikstäckande turnéer Livekarusellen och Danskarusellen avgjordes i lördags. Vid riksfestivalen i Norrköping tog Nephila från Örebro/Värmland hem segern i Livekarusellen. Moves2 från Stockholm vann Danskarusellen. Värmekyrkan bubblade av energi då de 14 musikgrupperna och 11 dansgrupperna hade med sig fans från Sveriges alla hörn.

- En fantastisk dag med bra stämning och höga prestationer! Det känns som att vår idé om att fokusera på utveckling och lärande i ett festivalliknande arrangemang är helt rätt väg att gå, säger Patrik Hyberts, nationell samordnare från Studiefrämjandet.

Nephila vinnare i Livekarusellen

Även i år blev det en Arvikagrupp som tog hem segern i Livekarusellens riksfestival. Det sjuttiotalsinspirerade spacerockbandet med maskerade medlemmar och karismatiska sångerskor föll både juryn och publiken i smaken, och vann en övertygande seger.

Kontaktperson för Nephila är Jacob Hellenrud, 0761-000116.

Resultat Livekarusellen

1. Nephila (Örebro/Värmland) (61p)
2. The Black Pearl (Västra Götaland) och Sticky Heat (Skåne/Blekinge) (båda 44p)
4. Dafne Andas (Stockholm) (41p)
5. Live In Color (Småland) (35p)
6. Westcoast Backbeat Orchestra (Halland) (30p)
7. Lambert Nova (Norrbotten) och Skvallertorget (Östergötland) (båda 20p)
9. Midnattsskri (Jämtland/Västernorrland) (15p)
10. Nameless Few (Gävleborg) (14p)
11. Concrete Combination (Västmanland) (11p)
12. Easy Music (Sörmland) (9p)
13. The International Sinners (Dalarna) (3p)
14. Contraband (Uppsala) (1p)

Moves2 tog hem segern i Danskarusellen

I Danskarusellen var det Moves2 från Stockholm som drog det längsta strået och tog hem vinsten. Moves2 framförde ett dansnummer som handlade om sammanhållning och att alltid ställa upp för varandra.

Kontaktperson för Moves2 är Natalie Mourad, telefon 0707-802040.

Resultat Danskarusellen

1. Moves2 (Stockholm) (54p)
2. Illusion (Skåne/Blekinge) (48p)
3. Every Movement (Stockholm) (47p)
4. Widelius Dance Company (Västra Götaland) (44p)
5. NonStop Dance Crew (Skåne/Blekinge) (36p)
6. Sympathy Dance Crew (Uppsala) (32p)
7. Pyro (Uppsala) (31p)
8. Freak (Småland) och Mio & Meja (Småland) (båda 20p)
10. LSN (Östergötland) (10p)
11. West House Dance Crew (Östergötland) (6p)

Individuella priser

Livekarusellen

Sångerskorna Josephina Asker och Stina Olsson från Nephila delade på priset som Årets instrumentalist.
Årets scenpersonlighet
blev Dafne Andas från Stockholm.

Danskarusellen

Årets dansare blev Mollie Geete från NonStop Dance Crew.
Årets scenpersonlighet
blev Pyro som representerade Uppsala.

Ladda hem bilder från riksfestivalen här!
Mappen uppdateras. Fotograf: Pernilla Andersson.

Om karusellerna

Livekarusellen och Danskarusellen arrangeras av Studiefrämjandet i samarbete med lokala arrangörer, fritidsgårdar, och föreningar. Livekarusellen startade som Rockkarusellen i Linköping 1987 och har sedan dess involverat tusentals band och artister över hela landet. Sedan 2012 finns också Danskarusellen. Alla är välkomna att delta, oavsett musik-/dansstil, ålder och erfarenhet. Hela syftet är att utvecklas som musiker, dansare och scenpersonlighet.

Riksfestivalen är det avslutande turnéstoppet där alla distriktsvinnare, både i musik och dans, tävlar mot och uppträder med varandra. 14 band/artister och 11 dansgrupper stod på scenen i Värmekyrkan. Tidigare har 270 band/artister och 70 dansgrupper turnerat under våren, över hela landet.

Kontakt

För mer information om riksfestivalen, kontakta Patrik Hyberts, nationell samordnare på Studiefrämjandet. E-post: patrik.hyberts@studieframjandet.se. Telefon: 0765-490917.

För mer information om artisterna från olika delar av landet, kontakta gärna karusellchefen i respektive distrikt:
Livekarusellen: http://www.livekarusellen.se/kontakt
Danskarusellen: http://www.danskarusellen.se/kontakt

Studiefrämjandet är ett partipolitiskt, fackligt och religiöst obundet studieförbund som bedriver folkbildningsverksamhet över hela landet. Studiefrämjandet är en ideell förening grundad på våra 19 medlemsorganisationer och deras demokratiska inflytande.

Utifrån ett demokratiskt synsätt hävdar vi allas lika värde och rätt till kunskap, kultur och bildning. Därför ska Studiefrämjandet prioritera dem som fått mindre möjlighet än andra att delta i folkbildningen. I all vår verksamhet ska vi främja mångfald och motarbeta utanförskap och rasism.