Studio Re:design fortsätter att inspirera till textilt återbruk och re-design!

Efter framgångar med arbetet med att höja värdet på textilt produktionsspill under hösten och våren 2012-13 så fortsätter Västra Götalandsregionens satsning på Studio Re:design. Det spännande arbetet med att undersöka möjligheterna att använda textilt spill som råvara fortsätter! Under hösten 2013 så engagerades 6 designföretag att utifrån Svenska Röda Korsets insamlade textil, skapa nya kommersiella och hållbara produkter för att driva vidare i sina respektive verksamheter.

- Detta är en outnyttjad råvarutillgång. Jag som avskyr resursslöseri går verkligen igång på det. Det är ju irrationellt, korkat och rent av omoraliskt att inte försöka hitta vägar att förädla det här materialet, säger Helle Robertson Forslund, designer för Robert&Blad.

Svenska Röda Korset får in ca 4.500.000 kg textil per år via sina secondhandbutiker Mötesplats Kupan runt om i landet. En del av detta hinner inte omsättas i verksamheten utan skickas för textil fiberåtervinning.

- Ett av Svenska Röda Korsets interna mål i vår Klädpolicy (2012) är att aktivt tillvarata textilier så högt upp i Avfallshierarkin som möjligt. Eftersom givarna skänker oss dubbelt så mycket textila gåvor som vi hittar köpare till, så blir det mycket textilier över. Just nu har världen en ofantlig överproduktion på textilier och forskare varnar för att vi nu nått ”cotton-peak”, vi vill aktivt medverka till att stoppa överflödet. Nytillverkade textilier förbrukar extremt mycket vatten och vi vill bidra till en hållbarare värld och innovativt söka nya vägar att använda textilierna som råvara, säger Elisabeth Dahlin, textil samordnare Svenska Röda Korset.

Designarbetet för de 6 företagen har pågått under hösten 2013 där man har utforskat designprocessen utifrån en redan definierad råvara; vilka typ av produkter kan man skapa utifrån insamlade kläder och textilier? Hur höjer man värdet på materialet genom verktyget design?

- Tillgången på övergivna kläder är oändlig. Vi har sett det vackra i det slitna och nötta och tagit tillvara på det i vår designprocess. Bara ett par slitna jeans kan uppbringa oändligt många nyanser. Om man tar i sär och fogar samman på nytt ser man plötsligt det vackra i det uttjänta och nötta. Kläderna med historia blir till nya produkter, nya historier i den cirkulära konsumtionen, säger Åse Sivertsson och Sara Gyllestrand, designer för Mocklis.

Produktutvecklingen har resulterat en kollektion med accessoarer för hemmet som innefattar produkter som väskor, mattor och kuddar. Kollektionen vill lyfta budskapet om hållbar design och konsumtion genom re-design och samtidigt ta ett socialt ansvar genom att stödja lokala textila producenter och sociala verksamheter.

Tillsammans så har projektets designers skapat re-design kollektivet AROUND som består av Mocklis, Miljögiraff, Jennie Sundin, Robert&Blad, Shoise samt Skryta. Följ deras arbete på Instagram @aroundredesigncollective.

• cirkulär ekonomi
  • västra götalandsregionen
  • textilt återbruk
  • studio re:design
  • hållbar konsumtion
  • redesign

• Västra Götaland

Studio Re:design utvecklar inredningsprodukter och tjänster med hög designgrad. Vi är en katalysator som vill få redesign att nå sin kommersiella potential i samarbete med Västsvenska företag. Studio Re:design drivs av Västra Götalandsregionen i samarbete med Röda Korset, Borås Stad, Högskolan i Borås, Tillskärarakademin i Göteborg och Naturskyddsföreningen.

Birgitta Nilsson

Presskontakt Projektansvarig Övergripande information om Studio Re:design 0703-385075

Ulrika Bergvall

Presskontakt Projektledare Frågor om Studio Re:design och AROUND 0761-035564