Digitala trender: Mer förebyggande vård och ökad tillgänglighet

Innovation Akademiska är en testbädd för medicintekniska innovationer vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och målet för verksamheten är att via olika samarbeten och praktiska tester korta tiden från idé till nytta hos patient. Avdelningschef Annika Remaeus är en av de som deltar i seminariet  Framtidens hälsa – vård, medicinteknisk industri och forskning i nyskapande samarbeten, under MedTech Week i Uppsala.

Vad handlar din programpunkt om?
– Vi vill lyfta hur företag och forskare tillsammans med vården kan hitta nya medicintekniska lösningar. Mycket handlar om olika digitala projekt, vårdtjänster som stöder prevention och ökar tillgängligheten. Att se patienterna som en resurs som ska få tillgång till sina egna data. Landstinget i Uppsala Län var ju först ut med journal på nätet och av det har vi lärt oss mycket.

Varför ska man delta under eftermiddagen?
– För att få inspiration av och exempel på samarbeten som fungerat och lett till nya vårdtjänster. Till exempel har vi startat en virtuell diabetesmottagning som fått mycket uppmärksamhet, inte bara i Uppsala. Man kommer också få veta mer om hur journalen på nätet har fungerat och hur man kan koppla vårdens olika datakällor för att få fram bättre prevention, behandling och omvårdnad.

Vad hoppas du få ut av seminariet?
– Att få visa upp allt spännande som händer, att Uppsala inte bara är läkemedel utan en viktig testbädd för ny medicinsk teknik. Men också att det blir tillfälle till utbyte – att det kommer personer som vill debattera och diskutera hur man kan förbättra vården med olika medicintekniska lösningar.

Tid och plats: 14 juni, kl. 14.00 -17.00, Häggsalen, 10132, Ångströmlaboratoriet, Polacksbacken, Uppsala

Anmälan: http://www.stuns.se/european-medtech-week-2016

• akademiska sjukhuset