​Ett journalsystem med mervärde för patienten

Som internetbanken – fast med din journal och dina vårdkontakter. Så beskriver Benny Eklund vid Uppsala Läns Landsting möjligheten att nå sin journal via nätet, som varje patient kan logga in på. Benny Eklund är en av deltagarna i seminariet Framtidens hälsa – vård, medicinteknisk industri och forskning i nyskapande samarbeten som äger rum i Uppsala 14 juni.

– Det har varit en lång process att införa det här systemet, berättar han. Vi började arbetet i slutet av 90-talet, körde en pilot i nio år, beslut togs för fyra år sedan och för tre och ett halvt år sedan startade vi.

Tanken på att det skulle vara en vanlig samhällstjänst, så som internetbanken, med samma höga krav på integritet och säkerhet, har funnits från början. Och de som testat tjänsten, som nås via 1177.se, vet att det är enkelt. Du behöver bara ett BankID, så kan du logga in och se dina vårdkontakter, förnya recept, byta husläkare, och se din journal.

– Det har funnits rädsla från sjukvårdspersonal att patienter inte skulle kunna hantera att se sina diagnoser och anteckningar i journalen, berättar Benny Eklund.

Dock har de allra flesta farhågor kommit på skam i Uppsala, och rätt använt bidrar ett patienttillgängligt journalsystem till patientdemokrati och bättre beslutsunderlag.

– Om du som patient, eller en betrodd anhörig, har information och kunskap om din vård får du mer makt över din egen situation, vilket också är till gagn för sjukvården. Man får en ökad förståelse för sjukvården och kan påverka hur man vill bli behandlad.

Något som är väldigt viktigt är integritet, att patienten kan styra vem i vårdsystemet som kan se vad som står i journalen.

– Patientens möjlighet att värna om sin integritet genom att spärra är idag ganska grov, säger Benny Eklund, som berättar att han här ser en utvecklingspotential i framtiden.

– Integritetsdelen kommer att utvecklas och bli mer finmaskig, så att patienten kan styra ännu mer om vem som ser vad som skrivs, avslutar han.

Här anmäler du dig till seminariet:

• akademiska sjukhuset
  • innovation akademiska