​Glädjande beslut att regeringen ska jobba för EMA till Stockholm – Uppsala

Christina Frimodig, VD på STUNS är mycket nöjd med beslutet att Sverige ska ansöka om EMA (The European Medicines Agency) vid en omlokalisering och att man bestämt att det blir Stockholm – Uppsala regionen som pekas ut som lämpligast etableringsort:

- EMA är en viktig myndighet för hela life science industrin och en flytt måste kunna göras utan att verksamheten avstannar. Det är fantastiskt roligt att regeringen ser att Uppsala och Stockholm har kompetens och infrastruktur som kan bidra till en smidig flytt och korta uppstartstiden. Till det kommer att det svenska Läkemedelsverket redan idag är en av EMAs viktigaste samarbetspartners och den starka forskning som finns i regionen.

Christina Frimodig betonar också att samarbetet mellan Stockholm och Uppsala stärks i processen för att få EMA till Sverige:

- Vi jobbar nära varandra för att kunna ta fram ett vasst förslag för etablering. Ska Sverige kunna ta hem det här så måste vi ta tillvara på alla våra olika styrkor för att visa att Sverige är den bästa platsen för ny EMA lokalisering.

Erik Forsberg, vd för Uppsala BIO är också nöjd med beslutet att gå fram med Uppsala-Stockholm som etableringsort:

- Uppsala - Stockholm är Sveriges största life-science kluster och vi har nyligen fått glädjande siffror från Sweden BIO att antalet kliniska prövningar fortsätter att öka, ett av de viktigaste styrkebevisen för branschen. En etablering av EMA i Sverige skulle ytterligare stärka oss och öka intresset för internationella bolag att stanna i Sverige eller flyta sig hit.

Beslutet att EMA ska omlokaliseras har inte ännu inte fattats av EU.

• ema
  • uppsala