​Innovation Hub Uppsala - nytt hus samlar innovationsstödet i Uppsala Science Park

I december flyttar STUNS, STUNS Energi, Uppsala BIO, Uppsala Innovation Center, UIC och Uppsala Universitet Innovation, UUI, UU Holding AB och SLU Holding in i den sk Hubben, den nya byggnaden mitt i Uppsala Science Park. I entréplanet samlas alla innovationsstödjande organisationer i en gemensam lokal kallad Innovation Hub Uppsala.

Christina Frimodig, vd vid STUNS har lett och samordnat arbete med de nya lokalerna:

- Vinsterna med flytten är många. Bland annat blir det ett mer effektivt utnyttjande av kontorsytor och sammanträdesrum. Dessutom görs innovationsstödet mer synligt och mer lättillgängligt.

- Vi innovationsaktörer kommer att sitta närmare varandra och kunna dela resurser i ännu högre grad än idag. De nya konferensrummen är också en jättebonus, vi kommer också kunna anordna större möten i Science Park än vad som är möjligt idag. Restaurangen i huset bidrar också till att skapa en mötesplats, för personalen i parken men också våra besökare. En viktig aspekt är också att huset har högsta miljöcertifieringen Leed Platinum.

De fyra översta planen rymma laboratorier och kontor och hyrs av Region Uppsala. Hubben kommer också att koppla ihop verksamheterna i närområdet genom en kulvert sammankopplad med Rudbeckslaboratoriet och Akademiska sjukhuset.

I Region Uppsalas lokaler kommer Uppsala Clinical Research Center, UCR; Uppsala Biobank; Klinisk mikrobiologi, KMB och Kliniskt träningscenter, KTC att sitta. Coor driver restaurang och konferensanläggning..

• innovation hub uppsala
  • uppsala universitet holding
  • uppsala clinical research center