Life Science-stafetten till Uppsala 2017: Tema samverkan

IKEM bjudet in till Life Science Stafetten på temat: Samverkan leder till positiva trender och ökad innovationsförmåga för svensk Life Science. Så förbättrar vi förutsättningarna för svensk Life Science!

9:00-9:15 Inledning – en återblick från Life Science stafetten 2015

En återblick och reflektion av 3 träffarna i Stockholm, Lund och Mölndal. Vilka åtgärder har vi jobbat vidare med, vad har hänt och vad har vi kunnat påverka samt vad lämnar vi över.
Bo Olsson, Director Innovation & Science, IKEM

9:15-10:15 Samverkan en av nycklarna till framgång för Uppsala Life Science

STUNS samlar och stärker Uppsalas innovationskluster - Christina Frimodig, VD, STUNS

Internationellt konkurrenskraftig infrastruktur för life science, - Cecilia Nilsson, samverkansledare life science och hälsa, UU Innovation och SciLifeLab

Två aktuella exempel på framgångsrik samverkan:

GE och BioProcess Innovation Hub, så förblir Sverige världsledande inom produktion av biologiska läkemedel genom öppen innovation och samverkan - Lotta Ljungqvist vd, GE Nordics och vd BioProcess Innovation Hub.

Kontigo Care – verifiering av en innovativ produkt inom vård och omsorg i kommunal regi - Yvonne Näsström, Näringslivsdirektör, Uppsala kommun

Uppsala Innovation Centre (UIC), företagsinkubator som genom samverkan blivit världens tionde bästa - Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre

10:15 -10:45 Kliniska studier Sverige – en nationell infrastruktur för kliniska studier

I den nationella satsningen Kliniska Studier Sverige samarbetar Vetenskapsrådet och de sex hälso- och sjukvårdsregionerna för att skapa bättre förutsättningar för kliniska studier. Arbetet guidas av en kommitté med representanter för akademi, sjukvård och industri. Hur fortskrider samarbetet- på nationell och regional nivå.
Kaj Stenlöf, chef för Enheten för kliniska studier, Vetenskapsrådet
Patric Amcoff, nodföreståndare Forum Uppsala-Örebro

10:45 – 11:00 Paus

11:00-11:30 Uppföljning av Life Science utredaren

Positiva trender inom Life Science. Hur, varför har det skett en förändring? Investeringar från 1,5 till 10 miljarder per år. Hur ser framtiden ut?
Anders Lönnberg, Regeringens samordnare för Life Science

11:30 – 12:00 E-hälsomyndigheten – framtida påverkan på vården och patienten

Regeringens vision är tydlig – Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa 2025. Vad är status och vilken påverkan har och kommer e-hälsan ha på vården och patienten i framtiden?
Tomas Lithner, Avdelningschef e-hälsotjänster, E-hälsomyndigheten

12:00-13:00 Lunch

13:00 – 13:30 European Health Consumer Index

Ett index som öppet jämför vårdsystemens prestanda som ett verktyg att förbättra från ett patientperspektiv. Vi jämför Sverige med övriga länder i Europa. Vad kan vi lära oss?
Arne Björnberg, Chairman, Health Consumer Powerhouse, Ltd

13:30-16:00 Workshop

En workshop kring relevanta teman för en förbättrad vård och omsorg. Innovation sker i samverkan. Tillsammans identifierar vi behov, skapar idéer och en gemensam syn för prioriterade utvecklingsområden.
Gittan Schiöld, Senior konsult, Googol (innovationspartner till IKEM)

Varmt Välkommen!

Tid och plats:

1 februari 2016, 9:00-16:00

SciLifeLab,BMC Ingång C11, Husargatan 3, Uppsala. Mötesrum”Trippelrummet” (E10:1307-1309).

Anmälan: https://www.conferencemanager.dk/ikemlife/anmaelan.html

• life science stafetten