​Svenska Solelmässan - fokus på ny miljöteknik

Svenska Solelmässan 2016 bjuder på ett fullspäckat seminarieprogram, en mässdel där branschens bolag presenterar sig och en nystartad scen där Startup bolag inom miljöteknik kan presentera nya innovativa tjänster och produkter.

Andelen förnybar elproduktion ökar snabbt i Sverige men fortfarande finns ett antal utmaningar att lösa, till exempel lagring och flexibilitet i de system som finns. För den som vill följa utvecklingen och se framtida lösningar presenterar Svenska Solelmässan Sveriges främsta bolag inom miljöteknik riktat mot energi- och fastighetsbranschen.

- Både intresset för och kunskapen om solel har ökat enormt sedan Solelmässan startade 2014, berättar Simon Strandberg, projektledare vid STUNS Energi, en av huvudarrangörerna. Vi ser ett stort intresse för olika tekniska applikationer och en ökad efterfråga på snygga och integrerade lösningar, både för befintliga fastigheter men också vid nybyggnation.

Nya produkter lanseras

Solenergi är en viktig pusselbit för att utveckla en hållbar energiförsörjning i Sverige men Simon Strandberg vill också lyfta fram exportmöjligheterna, många svenska företag är bland de ledande i Europa:

- Under årets Solelemässa så lanserar vi en ny scen för spännande miljöteknik - Green Innovation Standup. Här kommer ett tiotal av Sveriges hetaste miljöteknikbolag visa upp nya produkter och tjänster riktade mot fastighetsbranschen, kanske några är Sveriges framtida exportföretag.

Bland bolagen som deltar märks bland annat Airwatergreen, som tagit fram en energieffektiv avfuktningsteknik som skyddar mot kondens, rost och mögel och fungerar i alla temperaturer; Sally R, ett svenskt startup-företag som använder rymdteknik för att spara energi i byggnader och skapa ett hälsosamt inomhusklimat, och Greenely AB som band annat har tagit fram en mjukvara där bland annat spelmoment och vägledning ökar användarens intresse för att sänka sin energiförbrukning.

Beslutsfattare möter branschen

Solelbranschen är relativt ung och i utveckling och det är viktigt hur regleringen och lagstiftningen utformas. Seminarieprogrammet bjuder både på fakta om branschen, trender och utveckling, som viktiga diskussioner om branschens strategiska frågor och utmaningar. Både branschföreträdare och politiker deltar. Och från fastighetsbranschen deltar både privata och offentliga aktörer.

- Att skapar en mötesplats för beslutsfattare, innovatörer, fastighetsägare där aktuella frågor och utmaningar kan diskuteras är ett av Solelmässans viktigaste syften. Och vi ser att vi har hittat en bra mix - våra besökare kommer tillbaka och nya anmäler sig, avslutar Simon Strandberg.

Om Svenska Solelmässan

Mässan är en av Sveriges främsta arenor för ny miljöteknik riktat mot energi- och fastighetsbranschen. Här samlas årligen Sveriges ledande företag inom solel, energilagring och miljöteknik samt fastighetsägare och beslutsfattare från hela Sverige.

Mässan äger rum 28 november och anordnas av STUNS Energi och Energikontoret i Mälardalen i samarbete med Uppsala kommun och Svensk Solenergi.

Energikontoret i Mälardalen Energikontoret i Mälardalen AB är ett regionalt energikontor med verksamhet i fyra län, Södermanland, Västmanland, Uppsala och Region Gotland. Vår huvudsakliga uppgift är att arbeta för en hållbar energiutveckling i Mälardalen genom att bidra till ökad medvetenhet om och agerande för energieffektivisering, effektivare energianvändning och ökad andel förnybar energi.
STUNS Energi STUNS Energi är ett fokusområde inom STUNS – Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle. STUNS Energi ska bidra till långsiktigt hållbart företagande genom att främja innovationer och entreprenörskap.

• svensk solenergi
  • uppsala kommun