Ny VD för STUNS utsedd

Styrelsen för STUNS beslöt idag att anställa Andreas Larsson som ny VD från den 1 oktober. Han efterträder Christina Frimodig som går i pension.

Andreas Larsson kommer närmast från USA där han varit teknisk-vetenskapligt råd och kontorschef vid Office of Science & Innovation på svenska ambassaden i Washington DC. Han har erfarenhet från olika delar av svenska innovationssystemet såsom forsknings- och innovationsfinansiären Vinnova, analysmyndigheten Tillväxtanalys, gruvbolaget LKAB, konsultföretaget Accenture och gedigen internationell erfarenhet med vistelser vid bl a Stanford University i USA, Nihon University i Japan och NTU i Singapore. Andreas är civilingenjör i Industriell ekonomi och teknisk doktor i industriell organisation från Luleå tekniska universitet.

- Jag ser fram emot att främja samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringslivet och offentliga organisationer, för att stödja utvecklingen av företag och regionens attraktions- och konkurrenskraft. Uppsala är oerhört spännande med excellent utbildning och företagande i absolut framkant säger Andreas Larsson

- Vi har fått en ny VD med spännande bakgrund som vi är övertygande om kommer att utveckla vårt arbete ytterligare säger styrelsens ordförande, landshövding Göran Enander.

Mer information:

Andreas Larsson ny VD, 070-377 18 38
Göran Enander, ordf, 070-553 83 85

Om STUNS

STUNS är Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv o samhälle. Styrelsen består av de ledande företrädarna för Uppsala universitet, SLU, Handelskammaren i Uppsala län, Länsstyrelsen i Uppsala län, Region Uppsala och Uppsala kommun. Landshövdingen är styrelsens ordförande.

STUNS arbetar för uthållig regional tillväxt och stärkt regional attraktionskraft. En stor del av verksamheten är därför inriktad på att förbättra villkoren för företagande som är långsiktigt värdeskapande