Nordic Call for Action: Försvara den nordiska bolagsstyrningsmodellen

- EU:s favorisering av de stora medlemsländernas modeller för bolagsstyrning riskerar att skada vår möjlighet att styra nordiska företag. Nu måste politiker och tjänstemän i EU, men också de svenska, finska och danska regeringarna, stå upp för principerna i nordisk bolagsstyrning.

Det säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i StyrelseAkademien och i European Confederation of Directors’ Associations, ecoDa. Han pekar bl a på det nyligen antagna revisionsdirektivet som från början ville frånta ägarna rätten att utse bolagets revisorer.

Vid StyrelseAkademiens konferensen ”Professionalism of Directors – Key to Nordic Competitiveness”, som hålls på Handelshögskolan i Stockholm på fredag den 13 juni, kommer StyrelseAkademien tillsammans med sina finska och danska systerinstitut att överlämna dokumentet ”Nordic Call for Action”. Ordförandena för de tre instituten begär besked av representanter på plats från EU kommissionen, EU-parlamentet och den svenska regeringen om de är beredda att upprätthålla principerna i den nordiska bolagsstyrningsmodellen.

-  Starka ägare som utser kompetenta styrelser som matchar företagsledningen har gjort Norden till en ekonomisk vinnare och det vill vi värna, säger Lars-Erik Forsgårdh. I vår nordiska bolagsstyrningsmodell är roller och ansvar hos ägare, styrelse och ledning tydliga och blandas inte samman.

I den svenska debatten har svensk bolagsstyrningsmodell av vissa kritiserats för att orsaka utländska uppköp av svenska storföretag. Lars-Erik Forsgårdh menar att orsaken snarare beror på att ägarna valt att inte behålla sina kontrollposter när företagen växt sig stora.

-  Avgörande för vår framtida globala konkurrenskraft är att vi fortsätter utveckla vår bolagsstyrningsmodell men också att nordiska bolagsstyrelser arbetar allt mer professionellt, säger Forsgårdh. Därför hör Nordic Call for Action tydligt ihop med konferensens styrelsestrategiska teman mångfald, hållbarhet, internationalisering och omvärldsbevakning.

Nordic Call for Action: https://files.acrobat.com/a/preview/19358348-4800-418c-8f01-45e640acbb90

Några övriga talare under dagen är:
-  Jorma Eloranta, ordförande Nesté Oil
-  Connie Jonsson, ordförande EQT
-  Bente A. Landsnes, VD Oslo börs
-  Torben Ballagaard Sörensen, vice ordförande Electrolux
-  Ulf Mattsson, ordförande AcadeMedia och Itslearning
-  Anna-Clara af Ekenstam, ordförande för Nordens revisorer
-  Hans Dalborg, f d ordförande Kollegiet för svensk bolagsstyrning

Konferensprogram finns på: http://www.styrelseakademien.se/web/page.aspx?refid=380

För ytterligare information:
Lars-Erik Forsgårdh, Styrelseordförande StyrelseAkademien Sverige, mobil 0708-161 176
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, mobil 0735-356 635
Suzanne Liljegren, projektledare för konferensen, mobil 0700-911 944

StyrelseAkademiens mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Föreningen arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien har 18 medlemsföreningar med totalt ca 5 600 individuella medlemmar.

• bolagsstyrning
  • bolagsstämma
  • företagande
  • handelshögskolan i stockholm
  • kvotering
  • styrelse
  • styrelseledamöter
  • nordic call for action
  • eu-parlametnariker
  • regeringsföreträdare
  • eu
  • ecoda

StyrelseAkademiens mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Föreningen arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien har 18 medlemsföreningar med totalt ca 5 500 individuella medlemmar.