Vill man hitta mycket guld, är kärnborrning att föredra framför vaskning

I Vargbäcken nöjer man sig inte med att vaska efter guld

Vargbäcken i Vindelgransele, beläget någonstans mellan Malå och Storuman, är inte en metropol som är känd för det stora flertalet. Men det som döljer sig under ytan här, är värt sin vikt i guld. Bokstavligen. Ty Vindelgransele ligger utmed den geologiskt spännande så kallade guldlinjen i Västerbotten och här händer det mycket just nu.

Botnia Exploration är ett prospekteringsbolag verksamt i Sverige och övriga Norden, som inriktar sig främst på guld men även andra ädel- och basmetaller. Bolaget inriktar sig på tidiga faser inom utveckling av fyndigheter och när det gäller fyndigheterna vid just Vargbäcken, har Styrud Arctic bistått med kärnborrning i prospekteringsfasen.

Den 3 november 2011 genomförde Botnia Exploration en första provsprängning vid Vargbäcken och arbetar målmedvetet för att öppna en ny guldgruva här. Bolaget har hittills tillstånd att provbryta 65 000 ton guldmineralisering i området. Det smått historiska evenemanget följdes av många intresserade och med på plats var också Chris Heister, som är landshövding i Västerbottens län.

Bildtext:
En glad kvartett som fick uppleva första salvan i Vargbäcken på plats.
Från vänster: Rolf Borrås, VD Styrud Arctic, Chris Heister, landshövding i Västerbottens län, Bengt Ljung, VD Botnia Exploration och Maria Ljung, Botnia Explorations styrelseordförande.

Rolf Borrås berättar gärna mer, tel 0705-394310.

• Naturresurser