Försvagad Yen-kurs gynnar svenska konsumenter

Försvagad Yen-kurs gynnar svenska konsumenter

– effekten redan synlig

Efter flera år med en stark Yen-kurs vänder trenden och efter valet av ny japansk premiärminister faller nu den japanska valutan. Detta ger en omedelbar effekt på den svenska bilmarknaden.

I spåren av den svagare Yen-kursen väljer SUBARU Nordic nu att investera kraftfullt för en fortsatt expansion på de nordiska marknaderna. Redan i höstas togs höjd för en förbättrad valutasituation, vilket gör att effekten märks redan nu.

– Vi har budgeterat för betydande marknadsinvesteringar under 2013 samtidigt som vi kunnat undvika prishöjningar när våra nya bilmodeller nu ska lanseras, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.

Exempel på detta är nya Legacy och Outback, som trots utvecklad teknik och mer standardutrustning kan lanseras till samma pris som nuvarande modell. Även nya Forester, som är större, bättre utrustad och har en högre kvalitetsnivå kommer att introduceras till nästan samma pris som förra generationen.

– Vi ser en tydlig effekt av den försvagade Yen-kursen i kombination med våra nysatsningar. I december 2012 ökade Subaru sin försäljning med 41,7 procent. I januari var ökningen hela 70,9 procent på en marknad som minskade med 15,9. Subaru är hittills i år näst största japanska bilmärke i Sverige, samtidigt som vi även passerat flera europeiska och koreanska bilmärken. Denna utveckling kommer i takt med försvagad Yen-kurs att fortsätta och Subaru kommer att fortsätta öka sina marknadsandelar i hela Norden, säger Torbjörn Lillrud.

Om SUBARU Nordic AB

SUBARU Nordic är importör för Subaru i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen.

SUBARU Nordic importerade 2012 cirka 8.000 bilar, varav 4.300 såldes i Sverige.

SUBARU Nordic har 130 återförsäljare, varav 70 i Sverige

SUBARU Nordic sysselsätter totalt cirka 650 personer, varav 390 i Sverige

SUBARU Nordic investerar 120 miljoner kronor i nytt huvudkontor och centrallager i Malmö.

SUBARU Nordic importerar alla sina bilar till Malmö där de iordningsställs av Skandiatransport.

SUBARU har vunnit titeln "Sveriges mest nöjda bilägare" 2007, 2009, 2010 och 2011.