40 år med 4-hjulsdrift

40 år med 4-hjulsdrift

Subaru var först i Världen med att serieproducera 4-hjulsdrivna personbilar. När Subaru Leone introducerades 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången någonsin kunde vanliga människor köpa en 4-hjulsdriven bil som var både praktisk och komfortabel.

För de flesta är Subaru synonymt med 4-hjulsdrift. Det är egentligen helt logiskt. Ingen biltillverkare i Världen har lika målmedvetet tagit tillvara fördelarna med permanent 4-hjulsdrift. Nu är det 40 år sedan Subaru introducerade 4-hjulsdriften i vanliga personbilar. Subaru Leone lanserades med 4-hjulsdrift 1972 och sedan dess har Subaru tillverkat och sålt nästan 12 miljoner bilar med 4-hjulsdrift.

I år korkar Subaru alltså upp champagnen och firar 40 fantastiska år med permanent 4-hjulsdrift. Det står mycket spännande på menyn och Subaru Advanced Tourer Concept, som visades på Tokyo Motor Show i december 2011 är bara en försmak om vad som komma ska.

En kortfattad historik över Subarus 40 år med 4-hjulsdrift hittar du nedan under rubriken "Bifogade filer".

Alexandra Dobó

Presskontakt Marketing Manager 0739204925

SUBARU Nordic AB är den officiella importören och distributören av Subaru i Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Med en stark passion för säkerhet, innovation och hållbarhet erbjuder Subaru Nordic AB högkvalitativa fordon som är designade för att möta de nordiska kundernas behov. Subaru fortsätter att leverera pålitliga och teknologiskt avancerade lösningar som kombinerar komfort, prestanda och miljöansvar. SUBARU Nordic AB har mottagit "New Sales Record Award" tio gånger och återkommande placerats i GA-enkätens topp tre med förstaplats för tredje året i rad 2024.