Första spadtaget för Subarus nya huvudkontor taget

Första spadtaget för Subarus nya huvudkontor taget

Onsdag 17 oktober klockan 11.00 togs det första spadtaget till SUBARU Nordics nya nordiska huvudkontor. Den nya anläggningen, som kommer att vara inflyttningsklar sommaren 2013, ligger i Burlövs kommun utanför Malmö.

Ceremonin förrättades av Örjan Rystedt, Chef Logistik, Skanska; Torbjörn Lillrud, vd SUBARU Nordic och Katja Larsson, kommunalråd i Burlövs kommun. Ett 40-tal inbjudna gäster övervakade spadtaget.

– Subaru har Sveriges mest nöjda kunder och det är vår målsättning att Subaru Nordic ska bli lika nöjda kunder hos oss, säger Örjan Rystedt.

– Vi hälsar Subaru välkomna till vår kommun och gläds åt deras satsning, som kommer att ge nya arbetstillfällen i regionen, säger Katja Larsson, kommunalråd i Burlövs kommun.

– Detta är andra steget i våra satsningar i Skåne. Det känns skönt att ha Skanska som partner i det här. De är – precis som vi – kända för hög kvalitet. Att etablera sig i en så företagsvänlig kommun som Burlöv på ett så fint läge utmed E6:an gör oss trygga i denna stora satsning. Det är också roligt att kunna investera och bidra till högre sysselsättning i dessa tider när många biltillverkare drar ner, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic.

SUBARU Nordic AB har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. År 2010 såldes 7.745 bilar mot drygt 1.000 fem år tidigare. SUBARU Nordic AB har mottagit "New Sales Record Award" sex gånger och placerat sig tvåa i GA-enkäten (2009). Subaru har dessutom Sveriges mest nöjda bilägare enligt AutoIndex.