Subaru är officiell bil under Eurovision Song Contest 2013

Subaru är officiell bil under Eurovision Song Contest 2013

Under Eurovision Song Contest Malmö 2013 kommer artister, arrangörer, jurymedlemmar och andra VIP att åka Subaru. Arrangören har nämligen valt Subaru till officiell bil under årets största tv-fest.

Totalt kommer Subaru att tillhandahålla 55 bilar under Eurovision-veckorna. Avtalet är ett samarbete mellan importören SUBARU Nordic AB, Malmö Stad/Region Skåne och de lokala Subaruåterförsäljarna i Skåne – BilPartner.

– Det känns hedrade att bli vald till officiell bilpartner för ett så här stort kulturarrangemang med så lång historia. Naturligtvis är det extra kul när årets stora final går i Malmö – den region vi satsar extra mycket i under 2013, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.