Subaru bygger de bästa bilarna

Subaru bygger de bästa bilarna

Subaru toppar även i år den prestigefyllda amerikanska undersökningen Consumer Reports. Undersökningen är den mest omfattande i USA och innefattar moment som testkörning, säkerhet och tillförlitlighet. Det är fem japanska bilmärken i toppen och Subaru rankas allra högst.

Subaru fick 75 poäng, vilket är 2 poäng mer än i förra årets undersökning och lägger därmed beslag på förstaplatsen. Nya Impreza, som var en av nykomlingarna i startfältet, gick direkt upp och nominerades till "Top Pick" i sin klass.

Subarus samtliga modeller visade sig överlägsna konkurrensen när det gäller köregenskaper och noterade var och en de högsta poängen som någonsin utdelats i testkörningsmomentet.

Bidragande till Subarus genomgående höga betyg är också driftstillförlitligheten och det är fler än Consumer Reports som noterat detta.

Subaru är enligt ALG (Automotive Lease Guide) även i år det bilmärke som har det högsta andrahandsvärdet på den amerikanska marknaden. Såväl Legacy som Outback fick utmärkelsen i sina respektive klasser.

Subaru ökade sin försäljning i USA under 2011 för tredje året i rad och sålde 266.989 bilar, vilket innebar nytt "all-time-high".

Topp-12 i Consumer Reports 2012

1. Subaru                    75 p.

2. Mazda                     74 p.

3. Toyota                     73 p.

4. Honda                     72 p.

5. Nissan                     67 p.

6. Volvo                       64 p.

7. Hyundai                   63 p.

8. BMW                       63 p.

9. Volkswagen            62 p.

10. Ford                      60 p.

11. Mercedes-Benz    58 p.

12. General Motors    56 p.