Subaru lanserar ny småbil i Europa hösten 2007

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), global tillverkare av transport- och flygrelaterade produkter och tillverkare av bilmärket Subaru, tillkännager idag sin plan att till hösten 2007 introducera en ny småbil på den europeiska marknaden. Den nya modellen kommer att byggas av Daihatsu Motor Co. Ltd. Som svar på den ökande efterfrågan av småbilar i Europa har FHI tagit fram denna nya modell. Den nya, mycket bensinsnåla modellen, kommer även att bidra till de mål som EU har satt upp för att minska CO2-utsläppen. FHIs samarbetsavtal med Daihatsu skall ytterligare förstärka Subarus modellprogram och är ett naturligt sätt att utnyttja den affärsallians som finns mellan FHI och Toyota Motor Corporation, vilka är majoritetsägare i Daihatsu. Den nya Subarun är baserad på en befintlig Daihatsu-modell, men kommer att modifieras för att passa in i Subarus övriga modellprogram - praktisk, driftstillförlitlig och med en modern och sportig design. Modellen kommer att tillverkas vid Daihatsus huvudfabrik i Osaka, Japan, med en planerad volym på 6.000 bilar per år. För mer information, kontakta: Fredrik Tottie Marknads- och PR-chef INTERNATIONAL MOTORS NORDIC AB 042-490 49 27 070-899 49 27 ftottie@im-nordic.com