Subaru XV får japanskt designpris

Subaru XV får japanskt designpris

Nyligen Japan-lanserade Subaru XV har fått ett prestigefyllt designpris. Det är Japan Industrial Design Promotion som tilldelat modellen "Good Design Award 2012".

Japan Industrial Design Promotion (JDP) motiverar utmärkelsen så här:

"Nya Subaru XV står som en ny värdemätare såväl när det gäller körbarhet och miljö som design med Subarus avancerade teknologi."

Subaru XV gick vidare till slutomröstningen för "Good Design Special Award". Finalisterna ställs ut på Tokyo Big Site 23-25 november och vem som slutligen får motta den finaste titeln meddelas i samband med utställningen.

Nya Subaru XV är inte bara en succé i Japan. För tredje månaden i rad ligger modellen Top-3 i sitt segment i den svenska registreringsstatistiken.

Se även JDP:s hemsida.

SUBARU Nordic AB har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. År 2010 såldes 7.745 bilar mot drygt 1.000 fem år tidigare. SUBARU Nordic AB har mottagit "New Sales Record Award" sex gånger och placerat sig tvåa i GA-enkäten (2009). Subaru har dessutom Sveriges mest nöjda bilägare enligt AutoIndex.