Subarus höga säkerhet bekräftad i Japan NCAP

Subarus höga säkerhet bekräftad i Japan NCAP

Subaru Legacy krocktestades 2009 och fick fem stjärnor i såväl Euro NCAP som i den japanska, australienska som amerikanska motsvarigheterna. Nu har Legacy testats en gång till enligt de ännu hårdare kriterier som gäller 2012. Subaru Legacy noterade även denna gång toppresultat i testets samtliga moment.

Japanska NCAP har nyligen ändrat sina kriterier och infört fler bedömningspunkter. Utifrån detta har organisationen låtit de japanska biltillverkarna testa sina bilar en gång till

Subaru Legacy fick toppbetyg redan 2009, då den testades förra gången och hyste inga tveksamheter till att göra testet en gång till. Även denna gång övertygade Subaru och fick högsta betyg i alla delmoment.

Subaru bygger bilar med fokus på högsta tänkbara säkerhet. Nyligen lanserade Subaru XV fick till exempel det högsta betyg för barnsäkerhet som någonsin noterats av Euro NCAP.

Resultat JNCAP 2011-2012 för Subaru Legacy

Heltäckande frontalkrock förare: 5*