Kaj Mickos får Tenzingpriset 2010 – för att ha hjälpt tusentals människor utveckla sina idéer

Kaj Mickos, Professor Emeritus i innovationsteknik, är mannen som genom mentorskap hjälpt tusentals idérika personer att kommersialisera sina produkter och få ut dem på marknaden. Det är andra året som Tenzingpriset delas ut för att uppmärksamma en vägledare som stått bakom en stor prestation och gjort den möjlig, i det här fallet flera stora prestationer.

När han som ung började arbeta inom byggbranschen upptäckte han att han hade en talang för att hitta lösningarna för att förbättra processer och verktyg. Idag har Kaj Mickos tänkt nytt och gjort nytt i fyra decennier som uppfinnare, innovationsrådgivare och marknadsplacerare. Han har blivit något av en legend då hans studenters och adepters idéer kommer ut på marknaden i något som måste vara rekordstor omfattning.

- Min grundtes är att allt är möjligt och att allt kan bli något. Det är därför chansen till utveckling måste ges. Möjligheten att lyckas måste finnas. Ingen får avfärdas, alla ska ha rätt att få sina idéer prövade. Jag är otroligt stolt över att få Tenzingpriset och att bli sedd som en vägledare för andra känns väldigt bra, säger Kaj Mickos.

Idag är Kaj inte längre akademiskt verksam men arbetar vidare med ett nytt projekt ”Innovation Plant”, som lyfter andra människors, organisationers och företags kreativitet genom kurser och workshops.

Bland de tusentals uppfinnare och innovatörer som har passerat hans rådgivar- och mentorskap finns Daniel Mühlbach, grundaren av multinationella kontaktlinsföretaget Lensway och John Elvesjö på Tobii, elektronik-företaget som utvecklar metoder för att kontrollera datorer med ögonrörelser och bröderna Magnegård med pulsmätningssystemet Activio som Real Madrid, FC Barcelona och Arsenal FC använder.

Kaj Mickos tar emot priset på 100 000 kronor vid en prisutdelning i Stockholm onsdagen den 24 november 2010.

Bakgrund
Tenzingpriset har inspirerats av sherpan Tenzing Norgay som gjorde det möjligt för Edmund Hillary att vara först i världen att bestiga Mount Everest 1953. Hillary blev världsberömd men han hade inte lyckats utan sin vägledare. Tenzing kommer för evigt associeras som den viktiga personen i bakgrunden av Hillarys unika
prestation.

Juryn 2010
Den namnkunniga juryn består av Karl-Johan Persson VD och koncernchef H&M, Angeles Bermudez Svankvist Generaldirektör Arbetsförmedlingen, Renata Chlumska inspiratör och bergsklättrare, Maria Abrahamsson Riksdagskandidat och journalist, Johan Skoglund VD och koncernchef JM, Pär Johansson ledare för Glada Hudik-teatern, och Tom Lindahl VD Tenzing.

För mer information, bilder och intervjuer med Kaj Mickos vänligen kontakta:

Emelie Klein, Press, Tenzingpriset          Mona Örjansdotter Johansson, Tenzingpriset
073-209 84 74                                     08-407 36 10, 070-294 78 10
emelie.klein@tenzingpriset.se