S:t Eriksmedaljen tilldelas Sveriges största upptäcktsresande: Johan Ernst Nilson

Den 18:e maj delas årets prestigefulla S:t Eriksmedalj ut i Blå Hallen. Johan Ernst Nilson - mångsidig miljöäventyrare, polar-exploratör, föreläsare, naturfotograf med ett brinnande miljö- och socialengagemang - tar emot den ärofyllda medaljen.

"Johan Ernst Nilson har dokumenterat världen med sina naturskildringar och fotografier, tagit upp miljöfrågan i dagens samhälle och är en bra ambassadör för Stockholm", säger Stadshusets Bo Bladholm, ansvarig för ceremonin.

Johan Ernst Nilson är en av världens mest mångsidiga upptäcktsresande med över 28 expeditioner i 100 länder. Johan Ernst Nilson har utmärkt sig genom sitt arbete som miljöäventyrare - han har blivit kallad för "guru" när det gäller hans miljötänkande - men också för sitt engagemang att hjälpa människor med svåra förutsättningar att få det bättre. Johan är ambassadör för stiftelsen MinStoraDag, som hjälper svårt sjuka barn att få en speciell dag i sina liv. Tillsammans med Sveriges mest inflytelserika ledare arbetar Johan även som Mentor för att ge ungdomar med svår bakgrund vägledning för en bättre start i livet.

"Jag är mycket stolt över att få denna prestigefulla utmärkelse. Jag hoppas att med mitt arbete kunna involvera och engagera människor så att var och en av oss kan göra någonting för att förbättra samhället. Detta gör mig ännu stoltare att representera Stockholm under mina resor runt", säger Johan Ernst Nilson.

INFORMATION OM JOHAN ERNST NILSON:

Johan Ernst Nilson startade sin karriär som upptäcktsresande 1994 då han slog vad med en vän och cyklade från Stockholm till Sahara. Sedan dess har Johan genomfört över 28 stora expeditioner i 100 länder på sju kontinenter och har kontinuerligt engagerat sig i miljöfrågor, vilket bl.a. gav honom titeln "miljöäventyrare". Hans karriär som äventyrsfotograf började 1995 då han besteg Mount McKinley i Alaska. Johan Ernst använder naturen som redskap i sina bilder och letar ofta efter mönster och formationer i berg, vatten och is. "Johan Ernst Nilson" har blivit ett varumärke inom fotokonst med utställningar i städer som Stockholm, Monaco, New York och Palma. Johans miljöengagemang startade 1997 under Polarforskningssekretariatets stora Antarktisexpedition för att studera människans inverkan på naturen. Johan filmade då för Vetenskapens Värld och Rapport-Nyheterna. Redan året efter filmade han för Discovery Channel under en forskningsresa genom den svåra Nordvästpassagen och blev sedan producent på Nordisk Film i Sverige.  2001 producerade National Geographic en dokumentär om Johan som visades i 145 länder på 26 språk. Efter dokumentären blev Johan invald i The Explorers Club av en professor på Harvard. Johan är idag även utsedd till "president of Everest Summiteers Association" i Sverige, han är ambassadör för stiftelsen MinStoraDag där prinsessan Madeleine är beskyddare och har nyligen även valts in i den prestigefulla The Travellers Club. Johan Ernst Nilson föreläser inom motivation och målfokusering för de största företagen världen över. Johan Ernst Nilson är aktuell med boken "Seven Summits: The Photo Book", en fotografisk reflektion över de högsta bergen på de sju kontinenterna, samt en dokumentation över försvinnande glaciärer, klimat som förändras och människans påverkan på dessa fantastiska områden högt ovanför molnen.

INFORMATION OM S:T ERIKSMEDALJEN:

S:t Eriksmedaljen delas ut av Stockholm Stad sedan 1938 för att uppmärksamma förtjänta Stockholmare. Ceremonin hålls i Blå Hallen i samband med festligheter på Erik-dagen den 18:e maj. De första S:t Eriksmedaljörerna var stadshusarkitekten Ragnar Östberg och bankdirektören Knut Wallenberg. Andra Stockholmare som tilldelats S:t Eriksmedaljen är: Astrid Lindgren, Olof Palme, Povel Ramel, Christer Fuglesang, Benny Andersson, Ulf Lundell, Monica Zetterlund m.fl.

OBS: Johan Ernst Nilson finns tillgänglig för intervjuer, boka via Subito, Livia Podestá.

För frågor och intervjuförfrågningar, kontakta Event & PR-byrå Subito:

Livia Podestá T: +46(0)8-506 511 07   C: +46(0)70-796 01 86   E: livia.podesta@subito.nu

• naturfotograf
  • stadshuset