Konstsalong i Botkyrka ska vaska fram talanger

Måleri, porträtt, foto, konsthantverk, serier graffiti. Nu ska Botkyrkas konstnärliga talanger komma i fram i ljuset i en egen Höstsalong med Liljevalchs Vårsalongen som förebild. Salongen, som är jurybedömd, är ett samarbete mellan Subtopia, Botkyrka konsthall och konstutbildningen Nyckelviksskolan.

Idag öppnar inlämningen till B otkyrkas konstsalong som öppnar den 20 oktober i Subtopias lokaler på Rotemannavägen 10 i Alby. Salongen kommer att acceptera sökande från 16 år och uppåt och har som syfte att lyfta Botkyrkabornas intresse för bildkonst.

Vi tycker att Botkyrka är en riktig superkulturkommun, men kom på att vi saknade fokus på bildkonsten. Någonstans måste talangen få synas och en konstsalong är ett sådant utmärkt tillfälle då man kan få visa upp sig tillsammans med andra. Vi gör det här av ren nyfikenhet kan man säga, säger Subtopias Paulina Sokolow, som också sitter i juryn.

I juryn finns även Miriam Andersson Blecher, chef på Botkyrka konsthall, som återöppnar i Fittja nästa sommar, konstnären Saadia Hussein och Cecilia Darle, rektor för Nyckelviksskolan, som erbjuder högskoleförberedande utbildningar inom konst, konsthantverk, arkitektur och design.

Det ska bli roligt att bekanta sig med en helt annan del av Stockholm. Min förhoppning är också förstås att jag ska komma i kontakt med unga personer som funderat på en konstnärsbana eller en yrkesutbildning inom konst, men kanske inte vetat vilka vägar som finns, säger Cecilia Darle.

Saadia Hussain är konstnär och konstpedagog och känd som muralmålare, inte minst genom sina monumentalverk i Fittja.

Själv drivs jag starkt av frågan kring klass och kreativitet och ser starkt behov av att synliggöra fler röster, berättelser och kreativitet. En Konstsalong i Botkyrka skulle verkligen kunna skapa motivation och plattform som inspirerar fler samt gör konsten relevant för fler. Jag ser min roll i juryn som en stor möjlighet att få inkludera fler inom svensk konst, säger Saadia Hussain.

Om cirka ett år öppnar Botkyrka konsthall i nya lokaler i Fittja.

I väntan på vår nya konsthall är det här ett utmärkt tillfälle att lära känna Botkyrkas talanger och knyta nya vänskapsband med de boende och med Subtopia och en av Sveriges främsta konstutbildningar, säger Miriam Andersson Blecher, chef för Botkyrka konsthall.

Fakta om Botkyrka Konstsalong

Salongen accepterar verk på papper samt textil och foto mm

Du måste fylla 16 år 2018 (och uppåt).

Sista inlämningsdag: torsdag 20 september

OBS: Skicka foto!