Legenden Asia One träffar svenska breakdance-tjejer

Helgen den 15-16 november arrangerar den ideella föreningen B.Girls Sweden eventet B-Girls Sweden Summit på Subtopia i Botkyrka. B-Girls Sweden tror på kultur som folkbildning, och att kultur har en våldsförebyggande och kunskapshöjande roll i ett område.

– Vi som B-Girls Sweden vill ge en upplevelse till barn och ungdomar i området och närmar oss viktiga frågor på ett nytt sätt. Eftersom det på senare tid har avvecklats en del fritidsgårdar så vill vi inspirera tjejer att dansa mer på sin fritid från ett folkhälsoperspektiv, samt för att uppnå en ökad självkännedom och självförtroende hos denna målgrupp, säger Linda Johansson, ordförande för B-Girls Sweden.

– Vi tar hit en av de mest inflytelserika b-girls genom åren. Vi vill ge möjlighet till den yngre generationen dansare att lära känna denna kvinnliga hiphop-pionjär och allt Asia One gjort för hiphopkulturen.

Breakdance-legenden Asia One började dansa under 90-talet i USA då det inte fanns en scen för tjejer, varken i USA eller internationellt, och är en av få kvinnor från den tiden som fortsatt är aktiv som dansare. Under sin karriär har hon aktivt bidragit till att fler kvinnor kommit in i scenen. På B-Girls Sweden Summit kommer Asia One att vara domare i All Generations Battle, en tävling där yngre och äldre breakdansare möter varandra. Hon kommer också hålla i en workshop och delta i en paneldiskussion.

– Jag har aldrig funderat på att sluta med breakdansen. Jag älskar kulturen och andan i hiphop, graffitiwriting et cetera, så det är verkligen det som håller mig motiverad och inspirerad.Många av den nyare generationen breakdansare har ingen koppling till kulturen och hiphopen på det sättet, särskilt ur ett kulturellt perspektiv, som en rörelse för social förändring och rättvisa och som en konstform, säger Asia One, som bland annat driver verksamheten “No Easy Props”.

– Det finns fler b-girls nu än någonsin tidigare, särskilt utomlands. Vi skulle definitivt kunna ha fler b-girls i USA, men vi har rätt bra med dem ändå, och dem är bra. Det känns som om vi har en bra gemenskap totalt sett med b-girls och att vår scen kan komma att utvecklas annorlunda än vad b-boy-scenen gjort. Jag tror att vi som kvinnor intresserar oss mer för gemenskapsdelen av det vi gör och att vårda det över att tjäna pengar, säger Asia One.

Kontakt: bgirlssweden@gmail.com

B.girls Sweden Summit arrangeras med stöd av Subtopia, Konstnärsnämnden och Kreativa fonden i Botkyrka.