​Magasin Subtopia nomineras för andra året i rad till Svenska Designpriset!

Magasin Subtopia nomineras för andra året i rad till Svenska Designpriset!

Kulturklustret Subtopia i Alby, Botkyrka skapar, uppfinner, fantiserar, experimenterar, vågar ta risker, bryta mot regler och uppmuntrar till tanken om rätten att fritt hysa en åsikt och att kunna uttrycka den oavsett format. Nu nomineras Subtopias magasin till Svenska Designpriset!

”The power of here” är det nionde Magasin Subtopia. Magasinet kommer ut en gång om året och handlar om cirkus, film, politik, musik, urban konst, socialt entreprenörskap och det som är aktuellt i Subtopia. Årets tema ”The Power of Here” syftar på kraften i och vikten av att ha gemensamma rum där människor kan mötas. Så här inleder Subtopias chef Karin Lekberg:

”En middag, gemensamma skratt, närvaro, ögonkontakt – mötet i ett delat rum, ett gemensamt rum, stärker vår känsla av tillhörighet. Staden måste vara ett sådant rum, ett rum som bjuder in oss att delta och som tillåter oss, över sociala och kulturella gränser, att mötas. The power of here är det nionde Magasin Subtopia. Det är vårt gemensamma ansvar att förändra staden till en plats för människor. En stad där relationer blir tätare och mänskliga möten naturliga. Det uppnår vi bland annat genom nya lösningar och samarbeten över byråkratiska gränser. En god början vore att sätta kultur, civilsamhälle och stadsplanering vid samma bord.”

I Magasin Subtopia nummer nio får läsaren träffa bland andra clownen Manne af Klintberg, jonglören Wes Peden, skådespelerskan och cirkusartisten Angela Wand och dansaren Ahmad Al Omaris. Läsaren får veta mer om Sveriges Röster som är ett nätverk för gräsrotsmedier, vad en djinn är och vad kultur betyder för Handelshögskolans rektor. Shora Dehnavi, Ziggy och Puppet pratar om öppna väggar för graffiti och Coocoolo berättar om sin pysselapp för barn.

Magasin Subtopia nummer 9 är formgivet av Studio Daniela Juvall och fotograf är Saga Berlin. Det är tvåspråkigt på svenska och engelska tack vare stöd från European Cultural Foundation. Magasinet är gratis och finns runt om på olika kulturella platser i Stockholm.

Subtopia stöttar konst och kultur oavsett format och vill bidra till ett kreativt kulturklimat. Därför skapas formen av varje års magasin av en ny byrå. Magasin nummer nio (2016) formgavs av Daniela Juvall.

Efter juryns arbete i juli och augusti står det klart att Subtopia nominerats i kategorin ”Redaktionellt - Kundtidning - Print". Den 5 september startar röstningen på designpriset.se och hela design-Sverige kan då vara med och rösta fram vinnaren. Vinnaren presenteras den 20 oktober under prisutdelningen på Moderna Museet i Stockholm. Läs mer om Svenska Designpriset här.

KONTAKT PRESS

Katarina Ståhl, Subtopia