Så skapas den intelligenta förorten – Subtopia, Botkyrka i Almedalen

Med kampanjen #JagTrorPåFramtiden åker Subtopia till Visby för att presentera ett smakprov på de spjutspetsprojekt som pågår i regionen. Under torsdagen diskuterar Clowner utan gränser krigsbarnens barndom i Sverige utifrån en ny kommande svensk film och på fredagen kan publiken få ta del av ett av de största urbana forskningsprojekten som just tagit sin början: Att återskapa förorten i fragmenterade landskap.

Torsdag 6 juli kl 13.45 – 14.15, Björkanderska magasinet, Korsgatan 24

Från krigsbarn till livslust

Deras liv har bara börjat, men de har fötts in i konflikthärdar skapade av en annan generation. Många barn räddas, men sedan följer en avgörande kedja av händelser som bestämmer hur de svåra minnena ska härbärgeras. Vad kan kulturarbetare med erfarenhet av nära kontakter med dessa barn berätta? Filmen Guld baseras på Ivica Zubaks och Abbe Hassans (Måste gitt) egna minnen från barndomen och Jennifer Vidmo, Clowner utan gränser, arbetar i fält både i Sverige och i krigszoner med att locka fram glädje hos barn i svåra livssituationer. Hör deras vittnesmål om vad som är möjligt och om hur avgörande de vuxnas möte med dessa barn blir. Till seminariet i Almedalsguiden.

Medverkande:

Jennifer Vidmo, Generalsekreterare, Clowner utan Gränser
Ivica Zubak, Regissör, Indian Summer Film
Abbe Hassan, Producent, Indian Summer Film
Carl-Martin Vikingsson, Pressekreterare, Peter Eriksson, moderator
Fredag 7 juli 15.45 – 16.15, Björkanderska magasinet, Korsgatan 24

Hur ser framtidens intelligenta förort ut?

Är det en slump att vissa samhällen fungerar bättre än andra? Vilka lärdomar kan utvinnas ur tidigare erfarenheter? Sociologer diskuterar visioner om framtidens förorter tillsammans med kommuner och entreprenörer i jakten på insikter framtidens intelligenta förort. Representanter för Södertörns högskolas projekt "Att återskapa förorten i fragmenterade landskap" diskuterar visioner och förväntningar om framtidens förorter. Hur kan sociologers, kommuners och entreprenörers insikter användas för att skapa framtidens intelligenta förorter? Till Seminariet i Almedalen.

Se reklamfilmen för #JagTrorPåFramtiden på Facebook.

Medverkande:

Apostolis Papakostas, Professor, Södertörns Högskola