Svenska samhällsbyggare kan få utvecklingsstipendium i Madrid 1 – 3 mars

I ett unikt europeiskt projekt initierat av filosofer, statstjänstemän och mäktiga filantroper, möts den 1 – 3 mars femtio kulturaktörer från 24 länder i Madrid för att presentera och utveckla sina idéer. Hälften av dem får sedan €10 000 var som ett utvecklingsstipendium på vägen mot förverkligande. Projekten har som syfte att bygga samhällen med större jämlikhet, hållbarhet och solidaritet. Två av projekten som ska presenteras kommer från Sverige.

ECF (European Cultural Foundation) grundades 1954 som ett privat initiativ i kölvattnet efter det förödande världskriget som en idébank och multilateral tankesmedja. För tre år sedan sjösattes Idea Camp, ett årligt symposium förlagt till olika lämpliga knutpunkter bland vilka Subtopia i Botkyrka utsågs till värd 2015.

- När vi startade 2014 såg världen ganska annorlunda ut. Idag ser vi hur många av de länder som haft de mest lysande utsikterna och fantastiska projekt fått det allt svårare på hemmaplan. Nätverk och samtalsplattformar som ECF utgör i sådana tider en livboj och motvärn mot totalitarism, säger chefen för Subtopia i Botkyrka Karin Lekberg.

Deltagarna vid 2017 års Idea Camp kommer under tre dagar fördjupa och förfina sina idéer som motkraft till vår tids antidemokratiska strömningar och stärka de röster som exkluderats från det offentliga samtalet.

Svenska bidrag till 2017 års Idea Camp i Madrid 1 – 3 mars
Sara Larsdotter Hallqvist
arbetar som konstnärlig ledare och regissör för Theatre InterAkt. Gruppen har forskat kring hur teater kan vara en kraft i samhällsförändringen genom utbildnings och utvecklings insatser inom med fokus på mänskliga rättigheter, jämlikhet och deltagande. 2014 tog gruppen initiativ till Malmö Communityteater, en plattform riktad till personer som befinner sig i olika steg i asylprocessen i Sverige. Malmö Communityteater består av en kärna som gör konst och samtidigt skriver sin samtidshistoria. Projektet syftar till att öka deltagandet i internationella (konstnärliga) möten för personer som saknar laglig rätt att korsa gränser inom Europa.

Amal Fara arbetar med trygghetsfrågor i stadsdelen Angered, Göteborg. Hon arbetar och verkar aktivt för mänskliga rättigheter. Just nu utvecklar hon en idé kring lokalt engagemang och interreligiös dialog som ska främja demokratiskt deltagande i mångkulturella områden. Projektet Demokrati i Angered går ut på att engagera olika grupper och sektorer, medborgare och tjänstemän för att tillsammans skapa en modell för kommunikation om värderingar för att stärka tillit och möjliggöra dialog. Detta ska ske via olika aktiviteter, resor och workshops. Syftet är också att skapa verktyg i kampen mot antidemokratiska idéer och beteenden.

The European Cultural Foundation grundades i Genève 1954 av den schweiziske filosofen Denis de Rougemont, ”arkitekten” Europeiska Gemenskapen Robert Schuman, och prins Berhard av Nederländerna. Deras övertygelse var att kultur utgör en vital ingrediens i återuppbyggandet och helandet av efterkrigstidens Europa.

Läs mer om ECF och om Idea Camp 1 – 3 mars i Madrid.

• Botkyrka