Sundays + Sunbrella = kvalité

Utemöbler med stilren design och raka linjer, det är vad norska Sundays Design formger och tillverkar. Ramen är av aluminium och lackerad i en rad intressanta färger, mjuka och stilrena dynor gör möblerna sköna att sitta i.
– Huvudfokus för oss är kvalitet. När du köper våra möbler ska du veta att de håller i många år framöver, säger Kjetil Repstad, försäljningschef på Sundays.

Innan Sundays började producera utemöbler var företaget inriktat på möbeltillverkning inom båtindustrin. År 2010 släpptes den första möbelkollektionen på konsumentmarknaden.
– Från vår tid inom båtindustrin tar vi med oss stor kunskap om hur svåra väderförhållanden påverkar möbler och inte minst dynor, kuddar och textilier. Det har vi applicerat på våra utemöbler som tål att stå ute året runt, berättar Kjetil Repstad.

Smarta designval och noggranna materialval gör att stolarna tål att stå ute i väder och vind. Dynorna tål en kraftig regnskur och torkar dessutom snabbt upp igen. Väven andas och släpper igenom vatten och dynan är speciellt anpassad för att vattnet ska kunna rinna igenom. Sitsen som dynan vilar på är försedd med hål för att vattnet ska rinna bort.

Sunbrella är en av Sundays leverantörer av textilier och företagens historia vävs samman då textilierna från Sunbrella till en början tillverkades för en marin miljö.
– Vi har valt att använda textilier från Sunbrella för att de är kända för sin funktion och slitstarkhet. De tål solen bra och blir inte solblekta, kan släppa igenom vatten och är lätta att rengöra. Dessutom är det ett välkänt varumärke som branschen känner till och som står för kvalitet, förklarar Kjetil Repstad.

För en av sina senaste designer har Sundays valt en av Sunbrellas nya vävar, Lopi. En mjuk väv men med tydlig struktur.
– Den valdes mycket på grund av strukturen i textilen som ger en känsla av inomhusmöbler fast den kan användas utomhus. Det ger en exklusiv känsla.

Allt fler efterfrågar möbler som kan stå ute hela tiden och där inte dynorna behöver plockas ut och in.
– Många som bor i storstadsområden har små balkonger eller uteplatser och har inte plats för förvaring. De måste ha sina möbler stående utomhus hela tiden och då gäller det att möblerna faktiskt tål det slitage det innebär.

Sundays erbjuder sina produkter i en bred variation av färger men Kjetil berättar att konsumenterna ofta är konservativa när det väl kommer till kritan.
– Många gillar tanken på färg men väljer sedan en klassisk vit, svart eller grå ram. Vi har kunnat se att de mörka färgerna har ökat i popularitet. För några år sedan var det bara vitt som gällde men det har svängt, berättar han.

Lopi är en del av Sunbrellas nya kollektion Upholstery som kännetecknas av textilier med tydlig struktur i olika mönster och färgsättning. Även om fokus har legat på användning i inomhusmiljöer går alla textilier att använda utomhus. Här kan du se hela kollektionen.

Om du vill veta mer om Sundays Design eller köpa deras produkter kan du göra det här.