Ny slitstark matta belönad med Red Dot Award

En matta höjer inredningen och skapar hemtrevnad. Med Dicksons nya mattkollektion In & Out kan man uppnå den effekten även utomhus eller i tuffa inomhusmiljöer. Mattorna klarar av hårt slitage, regn och smuts och är anpassade för att kunna ligga utomhus utan att förstöras av väder och vind.

I den senaste innovationen från Dickson kombineras vinylgolvets slitstarka egenskaper med textilens estetiska och behagliga textur. Mattans undre lager är extra tjockt, vilket gör den skön att stå och gå på samtidigt som den bidrar till att dämpa ljud. Mattorna är speciellt utvecklade för att klara av hårt slitage utomhus.

– Det är en tydlig trend att vi inreder utomhus och då tar vi gärna med oss detaljer som gör det hemtrevligt och ombonat, säger Nicolas Kessler, försäljningschef för Dickson-Constant i Norden.

Kollektionen har blivit tilldelad det internationella designpriset "Red Dot Design Award”. En inter-nationellt erkänd utmärkelse och kvalitetsmärkning för produkter som sticker ut på marknaden genom trendskapande design och innovation. I årets tävling deltog 5000 produkter vilka bedömdes av 40 formgivare från 25 länder.

Halksäkra och tål solljus
Dicksons mattor har en rad unika egenskaper. De är halksäkra och antistatiska och de bleks inte av solljuset utan behåller färgen. Den unika tillverknings-processen garanterar att varken vätska, damm eller smuts släpps igenom. Den vattenbeständiga ytan gör dessutom mattan ogenomtränglig för kvalster, mögel och svamp.– Mattorna är extremt lättskötta. De rengörs enkelt med dammsugare, golvborste eller till och med högtryckstvätt om de har blivit riktigt smutsiga. Vätskor och smuts tränger inte igenom ytan vilket gör att du lätt avlägsnar svåra fläckar. Enkelt och praktiskt, säger Nicolas Kessler.

Designen är tidlös. Materialet är en oeko-tex certiferad vinyl och vid beställning kombineras en enfärgad eller diskret mönstrad matta med en kant i akryl eller vinyl beroende på hur stort slitage mattan ska exponeras för. Färgskalan är smakfullt dov och går i grått, beige, brunt och svart, vilket gör mattorna lätta att förena med befintlig inredning och design. Mattan finns i olika standardmått men går även att beställa måttanpassad.

Beställningen görs via utvalda återförsäljare runt om i landet. Rekommenderat pris från cirka1 600 kronor (60x90 cm). Leveranstid cirka 4 veckor. Hela listan med återförsäljare finns påmarkisinfo.se.

Om In & Out mattkollektion:

• Tjocklek: 4 mm
  • Vikt: 3,1 kg/kvadratmeter
  • Akustik: 18 dB
  • 3 års garanti
  • För ytterligare information och bilder:
    Frida Johansson, 0721-94 97 69 fjohansson@dickson-constant.com

Amanda Frid, 0768-69 14 23, amanda@morepr.se

• dickson
    • mattor
    • dickson in & out rugs

Dickson-Constant är världsledande inom tillverkning och försäljning av tekniska textilier för solskydd och marina textilier. Idag produceras även kvalitativa textilier för inredning i form av exempelvis möbeltyg, mattor och gardintyg. Produkterna säljs under varumärkena Dickson och Sunbrella. Huvudkontor, fabrik och huvudlager ligger i franska Lille. Nordenkontoret ligger i Göteborg. Dickson-Constant har 14 dotterbolag och är verksamma i 110 länder. Företaget är en del av den amerikanska koncernen Glen Raven Group.

Frida Johansson

Presskontakt Ansvarig Marketing & Kommunikation Norden +46 721 94 97 69