Red Dot Award till Dicksons nya designgolv

Textil- och designföretaget Dickson har fått utmärkelsen Red Dot Award ”Best of the best” för sin nya golvkollektion med grafiska mönster och spännande texturer. En kategori som juryn motiverar ”Bara en visionär inom design kan uppnå perfekt balans mellan kvalitet, funktion, nytta och utseende”.

• Vår nya kollektion är en kombination av smart teknik och snygg design med en bred färg- och grafikpalett. Totalt presenterar vi 42 referenser där alla bär de unika egenskaperna som utmärker golv från Dickson, säger Nicolas Kessler, försäljningschef för Dickson-Constant i Norden

De 42 färgerna och sex olika texturerna kan kombineras till ett personligt golv av fyrkanter i olika färger, böljande linjer, sexhörnade mönster eller ett vackert enfärgat golv.

Dicksons nya vävda vinyler är vatten- och smutsavvisande och det går enkelt att tvätta bort även svåra fläckar som bär och vin. Dessutom behåller textilerna färgen utan att blekas. Tack vare en speciell tillverkningsteknik släpper de inte igenom vare sig väta eller smuts och de är extremt slitstarka, vilket gör golven perfekta för kontor och hotell, men även för terrasser och utemiljöer.

• Våra golv har dessutom en hög komfort. Mattans undre lager är extra tjockt, vilket gör det skönt att gå på samtidigt som det dämpar ljud. Golven är även antistatiska och brandsäkra, säger Nicolas Kessler.

Dicksons nya kollektion är framtagen av textilföretagets egna designers och tillverkade i företagets fabriker i Frankrike, där även produktutvecklingen sker.

Dickson nya golvkollektion belönades med Red Dot Design Award ”Best of the best” vilket är den högsta kategorin inom produktdesign. Det erkända och prestigefyllda priset tilldelas de allra mest framstående produkterna inom design och innovation. I år deltog 5 500 produkter från 54 länder, vilka bedömdes av jury bestående av 40 experter. Priset delas ut på Red Dot-galan i Essen den 3 juli.